Must we make a Sheva Brachos everyday? Must there be a Mechitza?

 

Question:

We are planning to make a brunch for the mechutamin on the 7th day after the chasuna. They will have had a sheva brachos the night before. Should we ideally try making this meal a sheva brachos as well (may be difficult to get a minyan this time of day, but we can try). If we do make this into a small sheva brachos, do we need to separate men and women? Do we need to have a mechitza? How many of the minyan will need to wash and bentch?

 

Answer:

Sheva Brachos every day is not required. See halacha2go #817.

If there isn’t a minyan, and there are at least 3 people, only the Bracha of Asher Bara, and shehasimcha b’m’ono is recited (as long as there are people other than immediate family).

If there is a minyan, and Panim Chadashos (and the meal was made for the sake of Chasan and Kallah), all are recited.

Shehasimcha b’m’ono is only with a proper mechitza.

See here:

How to properly arrange the seating at the Shabbos meal?

 

Follow-up Question:

If we have a minyan of men but less than 7 men want to wash for bread (they may be in a rush etc.), can/should they still recite the 7 brachos? If there are 3 men, and therefore they say Asher Bara, how many of those 3 need to wash and bentch?

 

Answer:

With 10, at least 7 should wash and eat bread and the other 3 should eat something. With 3 at least 2 should wash, and 1 should eat something.

See here as well:

Can a person who has eaten Shehakol with two people who have washed complete a Zimun?

 

 

Sources:

לענין ברכות – שו״ע אה״ע סימן סב סעיף ב לדעתו שאין מברכין אלא בבית החתן. ובט”ז סק”ז שאין מברכים אלא בסעודה לכבוד חתן וכלה. וכ״ה ההוראה למעשה – ראה קיצור שו״ע קמט, ג. ועוד.

לענין מחיצה – שאין לברך שהשמחה במעונו כשאנשים ונשים בבית אחד (ראה ב״ח אה״ע סב. ב״ש שם יא. והוא מס״ח שצג ותתשכ. וכ״ה במנהגים לר״י טירנא ע׳ קסו. ועוד. והובא גם במשנ״ב שלט  בבה”ל שלט, ג ד״ה להקל). והארכנו בזה בקובץ היובל ח״א ע׳ 266 ואילך.

לענין זימון – ראה פת״ש אה”ע סימן סב סק”ח בשם זכור לאברהם אם צריך שיאכלו כולם כמו בזימון, או דילמא שאני התם שאומרים ברוך שאכלנו. והביא בשם חכם אחד, דרוב מהני. והרבה שיטות בדבר: י”א שצריך רק שלשה שאכלו פת ושאר כלום. וי”א שלשה פת ושלשה איזה מאכל והשאר כלום. וי”א ששה פת והשאר איזה דבר. וראה הנסמן בשו״ת יבי״א ג אה״ע סי״א סק״ז. נט״ג נישואין ח”ב פרק קב ס״ב. הנישואין כהלכתם ח”ב פי”ד סמ”א. והמנהג להחמיר שיהיו שבעה שאכלו פת ושלשה איזה מאכל.

והנה, בראש פינה אה״ע שם סעיף ט – נדפס בשו״ע מהדורת מכון ירושלים – כותב שא״צ פת בכלל, ושחופה תוכיח. ולכאו’ דין זה קשור למחלוקת רא”ש ופסקי התוס’ (וי”א גם הרמב”ם והרי”ף), בגדר יומא קמא (כתובות דף ח.) מובא בב”ש סק”ה וח”מ סק”ו, שלהרא”ש שפירש דהיינו סעודה קמייתא, תלוי דוקא באכילה, ולכן כתב (מובא בב”י) שאינו מנהג יפה מה שעושין שבע ברכות אחרי התפלה שחרית. אבל לשאר ראשונים וכן נראה שיטת הר”ן שפירשו יומא קמא כפשוטו, אינה תלוי’ באכילה בכלל. וכעין זה הוא גם בהמחלוקת אם הפנים חדשות צריך שיאכלו, שלהר”ן בשם רמב”ן אין צריך (הובא ברמ”א שם סעיף ז וח”מ סקי”א) אבל להרא”ש בעינן שיאכל – ראה שו”ת מהריט”ץ סי’ עא וחינא וחסדא כתובות קיא, ב. וכן פסק ביבי”א שם.

 

 

#17237
#17267