Can I attend an event with both kosher and non-kosher food being sold?
Question:
Would it be a halachic problem to attend an event that is held in a public park, that is hosted by Jews and non-Jews, if there is both kosher and non-kosher food being sold? The food is totally separate, separate vendors/tents. Everyone buys thier own food and there are not any tables where people will be eating all together.
Answer:
Generally, such social events are strongly discouraged, and in certain circumstances – even forbidden. If alcohol is served, one may not eat or drink there.
It will depend on many factors and what the purpose of this get-together is. The ultimate decision should be made by local Rabbonim.
P.S. Another equally important issue is the fact that all too often mistakes happen and unfortunately many Jewish people mistakenly consume non-kosher food at such gatherings. There also is the concern that this will encourage those people who are struggling with kashrus or unfortunately not yet keeping kosher to eat non-kosher food at the event.
Sources:
ברמב״ם מאכ״א יז, י: לא ישתה אדם במסיבה של עכו”ם, ואף על פי שהוא יין מבושל שאינו נאסר, או שהיה שותה מכליו לבדו. ואם היה רוב המסיבה ישראל מותר. והובא בטור יו״ד קיב. וראה פר״ח קיד, ו. פר״ת שם ב. כה״ח שם טו. ועוד.
ובשו״ע יו״ד קיד, א: כָּל שֵׁכָר שֶׁל עוֹבֵד כּוֹכָבִים, אֶחָד שֵׁכָר שֶׁל תְּמָרִים אוֹ שֶׁל תְּאֵנִים אוֹ שֶׁל שְׂעוֹרִים אוֹ שֶׁל תְּבוּאָה אוֹ שֶׁל דְּבַשׁ, אָסוּר מִשּׁוּם חַתְנוּת, וְאֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא בִּמְקוֹם מְכִירָתוֹ.
ובכללות הענין דהשתתפות במסיבה עם גוים ביחד – הנה בתנדב״א ח שאין לאכול עם הגוים על השולחן. והב״ד בשו״ת משנ״ה ז, ריח. ולהעיר מצפע״נ מאכ״א יז, ט שהביא מסנהדרין קט, א בחומר הענין להזמין נכרים על שלחנו. ושוב מציין לביצה כא, ב שמזמנין הנכרי בשבת. ומהמשך דבריו נראה שבנדון שרוב ישראל, אדעתא דרוב מכוון.
והנה, דעת הפר״ח שם עפ״ד הרמב״ם מאכ״א שם, שכל שהרוב גוים אין להשתתף בסעודת מרעים. ובב״ח סי׳ קיד – אפי׳ כשאינה בבית הגוי. וכ״כ בשו״ת חסל״א אלקלעי יו״ד כו, וכת״ש עוד שמדברי הפר״ח מוכח שגם כשאינה בבית הגוי, וגם כשההוצאה אינה משל הגוי, ואפי׳ כשמזמין הגוי לביתו וכל ההוצאות עליו.
ואף לדעת המקילים – ודאי לאו משנת חסידים היא, ודרשינן טעמא דקרא (תשא לד, טו-טז): “פֶּן תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ… וְקָרָא לְךָ וְאָכַלְתָּ מִזִּבְחוֹ (היינו סעודתו). וְלָקַחְתָּ מִבְּנֹתָיו לְבָנֶיךָ וְזָנוּ בְנֹתָיו אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן וְהִזְנוּ אֶת בָּנֶיךָ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן”. ואמרו חז״ל שגזירת המן היתה מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע – מגילה יב, א. וראה ילקוט שמעוני אסתר תתרנו.
ואם הכוונה להרבות רעות ולקירוב הלבבות – הרי כתב הט״ז יו״ד קנב, א: שהתורה ציותה שיהיה לנו איבה עמהם משום הרחקת בנותיהם והיאך נתיר משום איבה וכו׳ שעיקר המצוה של איסור אכילה גופה הוא משום שלא יהיה לנו עמהם אהבה והיאך נבטל זה גופיה משום איבה וכן אפילו בצווי דרבנן כגון שלא לאכול בישולי עובדי כוכבים שהענין הוא שלא יהיה לנו קירוב עמהם משום בנותיהם פשיטא שאין שום היתר משום איבה כל זה פשוט בעיני.
וראה בארוכה אצלנו במקורות ועיונים לכאן בצדדים להקל באופנים מסויימים:
#16331