May I remove towels placed in my dryer before Shabbos when they are done, even after shkiya

 

One may not place clothing in a washing machine or dryer before Shabbos if the cycle will finish only after the commencement of Shabbos.

In some cases of great need (such as when one desperately needs the clothing right after Shabbos) this might be permitted.

One would be permitted to remove them from the machine on Shabbos (provided no lights turn on etc. when doing so), if needed for Shabbos. However, if it’s wet at  the beginning of Shabbos to the extent that it could make your hand wet and the wetness would affect another hand when touched, there are those who maintain that the clothing is muktzah and forbidden to be used until after Shabbos. Furthermore, since the machine was operating in the beginning of Shabbos, the door remains muktzah throughout Shabbos, and can be opened only in an indirect way.

Obviously, all of this applies only in the case where there is no digital display when opening and closing the door.

 

Sources:

שש״כ פמ״ב אות מב. והנסמן כאן:

ולענין מוקצה – כ״כ לאיסור במשנ״ב שח, סג. והרבה חלקו עליו לפי שגמרו בידי אדם. אבל לדעת אדה״ז אי״ז בגדר גמרו בידי אדם – ראה הנסמן כאן

ועוד כתבו להתיר לפי שמותר בטלטול ע״י עשרה בנ״א. ויש שתירצו שאינו מיועד לכך.

ובכל אופן, כשא״צ לשבת אסור משום הכנה לחול – ראה שו״ת מחזה אליהו א, נה.

וראה בכל זה שו״ת אג״מ או״ח ה, כב, כו. מנח״י א, פא, שבה״ל א, סב, ג. שם ג, לג, א. אבן ישראל ט ע׳ פ. בא״מ ב, כד. אז״נ א, ה. שם ג, מב. מנחת שלמה א ע׳ צא. אול״צ ב, כו, ה. משנ״ה ו, סה. אשרי האיש ס, יז, טו. שם יז, מא. הליכות עולם ג ע׳ רכ ואילך. חזו״ע שבת ג ע׳ פז ואילך. קובץ העו״ב א׳לז.

וכתבנו מזה בשאלה 11742. והכא גרע טפי לפי שאסור לפתוח הדלת בין השמשות משום כיבוי. אלא שמוקצה מחמת סיבה חיצונית, דעת רוה״פ להיתרא, וכן נקט אדה״ז בשו״ע תקיח, כא (ובמשנ״ב שם כתב נמי שבשעהד״ח אפשר להקל. וראה בבה״ל שם ד״ה בית. וראה שש”כ פכ״ב סעיף יד ואילך). ולהעיר גם משו״ע אדה״ז רנד, ב בסופו.

אבל, בנדו״ד הדלת אסור בטלטול מדין בסיס לחשמל בין השמשות כבנרות, אע״פ שידע שהנר יכבה באמצע שבת, שה״ז כדחי׳ בידים בידים, והדיון הוא רק טלטול הדלת כשנכבה, או כלאחר יד, ואח״כ להשתמש בבגדים. והטעם שהדלת נצרכת לעיקר התשמיש של המכונה – ראה פמ״ג שט במ״ז א תהל״ד שי, ז. וראה לענין דלת שבארון – שו״ת אז״נ ה, לה. שלמי יהודה יא, ה. וע״ד דלת שבלאנטערי״ן – ראה פמ״ג רעז במ״ז ח. שם בא״א ג. אבל שם כתב מדין כשמל״א ולא מדין בסיס. ואולי מיירי כשאין שם נרות דולקים.

 

 

#13483