Avocado ripens on Shabbos – is it Muktza?

 

Question:

If an avocado was green and rock hard, not edible, on Erev Shabbos and during Bein Hashmashos, does that make it Muktzeh the entire Shabbos just like raw rice is Muktzeh? If yes, does that mean that if the avocado ripened over Shabbos, it cannot be eaten because it’s Muktzeh?

 

Answer:

It is not Muktza.

 

Sources:

או”ח שו”ע אדהז סימן שי סעיף ה, שרק היכא שדחאה בידיים נשארת מוקצה כל השבת.

[ולהעיר שאין להתיר כאן מטעם שגמרו בידי אדם, וממילא גם לר״י דאית לי׳ מוקצה, ולפי שבוודאי יעשו ראוים מעצמם, ראה שם בב”י בשם הכלבו (אורחות חיים) עמוד שכז, טז סק”ד, לבו”ש סק”ט – שהרי דעת אדה״ז כהב״י שחולק על הכלבו בפי׳ גמרו בידי אדם. וכפשטות לשון רש״י ביצה כז, א ד”ה אלא מידי: דכיון דבידו לתקנו בו ביום לא מקצה ליה מדעתי׳. (ודלא כחמד משה שי, ב, ולבו״ש שם ט שפי׳ ברש״י דלאו דוקא. ובספר אהלי שלמה סימן כו סק”ד מיישב דברי לבו”ש אף ברש”י). וכן בשיטה מקובצת ביצה שם: פי׳  כגון קדרה שבידו לצננה וכו׳  גמרו בידי שמים וכו׳ נר שאין בידו לכבותו”. ודעת אדה״ז בפי׳ גמרו בידי אדם מבוארת להדיא שכה, ו: שנגמר תיקונו בשבת ונעשה ראוי על ידי אדם אין בו משום מוקצה כלל אפילו בבין השמשות בעודו אינו ראוי, מפני שאינו מקצה ממנו דעתו כלל בבין השמשות מליהנות ממנו בשבת כיון שבידו הוא לתקנו ולעשותו ראוי בו ביום.

וגם להחולקים, ילה״ע שלבושי שרד פי׳ שכל שברי לו נקרא גמרו בידי אדם, אבל במאירי ביצה פירש בב׳ אופנים ולפי׳ שני שהמעשה שלו גרם הגמר אחר כך. וכאן לא עשה מעשה מתחילה שייגמר.

ולהעיר שהמשנ״ב שח, ג, אסר בבגדים רטובים ביה״ש אף שהו״ע פירש באו״א. וראה שו״ת מנח״י א, פא.

אבל כנ״ל בלאו הכי בנידון דידן אין צריך לדין גמרו בידי אדם לר”ש אלא לשיטת ר”י].

 

 

#11649