Can I cook food for someone if I was Mechalel Shabbos in private?

 

Any Yid that was (or R”L still is) Mechalel Shabbos ‘in private’, may cook food for another on any weekday. This is so long their actions remain private and does not become public knowledge nor is the individual doing it with the knowledge that it will become public.

Their cooked food is permissible to eat, as long it is not cooked on Shabbos and it is Kosher food.

 

Sources:

טושו”ע או”ח סי’ שפ”ה סעי’ ג: “אם אינו מחללו אלא בצינעא אפילו מחללו באיסורי דאורייתא הרי הוא כישראל”.

מחלל שבת בפרהסיא הוי כנכרי: אדה”ז סי’ שפ”ה סעי’ ג. ועוד (ואפילו מח”ש בפרהסיא באיסורי דרבנן. כמ”ש אדה”ז שם, אבל בזה יש לחלק, ראה שו”ת צ”צ יו”ד סי’ א’ אות ג).

אבל בפרהסיא דייקא – אדה”ז יו”ד הל’ שחיטה א, ב. ובקו”א שם סק”י: “בפני עשרה מישראל” – “או שהדבר מפורסם” – “והוא ידע שיתפרסם”.

ולפעמים חזי לאצטרופי מה שהביא בשו”ת צ”צ אה”ע סי’ רנ”ט: “אם מכסה בפני הנשיא, אינו חשוב פרהסיא”. וכן במשנה ברורה (מהאלי’ רבה שמובא בצ”צ הנ”ל) סי’ שפ”ה סק”ב: “ואם מתבייש לעשות זה בפני אדם גדול, אף שעושה דבר זה בפני כמה אנשים, גם זה לצנעה יחשב”.

(וראה גם מ”ש באריכות הבעל ערוך לנר בשו”ת בני ציון החדשות סי’ כ”ג למצב של דורינו שהם בגדר ‘תינוקות שנשבו’. ובשו”ת בית יצחק אהע”ז ח”ב סי’ ס”ה (וביו”ד ח”ב קונטרס אחרון סי’ כ”ג) מוסיף על הבני ציון הנ”ל: אם רק מתבייש מגדול העיר המפורסם, לא הוי דינו כמחלל שבת בפרהסיא, ואלו באמריקא הם כתינוק שנשבו. וכ”ה בשו”ת מהרש”ם ח”א סי’ קכ”א, זקן אהרן ח”א סי’ י”ב, אחיעזר ח”ג סי’ כ”ה, ובאגר”מ אבהע”ז ח”ב סי’ כ, וביו”ד ח”ב סי’ ה).

 

 

#9286