Should someone who is about to go on a ventilator due to Covid 19 say Shema and Vidui?

 

Question:

Should someone who is about to go on a ventilator due to Covid 19 say Shema and Vidui as statistically there is a greater chance of one dying than living? Is this considered נטה למות? If not, what’s the geder of נטה למות?

 

Answer:

If someone is being attached to a ventilator he should not be told to say Vidui, because it might frighten him/her unnecessarily (statistics are not a sufficient reason to require vidui). If they choose to say on their own, it is a proper thing and can help them have a refuah shleima.

 

Sources:

טושו”ע יו”ד שלח. ובש”ך סק”א כתב: ומכל מקום נראה דדוקא בנטה למות אומרים לו התודה דאם לא כן-חושב שמסוכן הוא וישבר לבו אי נמי בלא נטה למות אין אומרים לו כך שהרי עדיין יש לו שהות שיוכל להודות, אבל בנטה למות יש לחוש שימות פתאום בלא וידוי. עכ”ל.

ומכאן יש ללמוד בנוגע לאדם שהרופאים רוצים לחברו למכשיר הנשמה (ventilator בלע”ז), שאין לומר לו להתוודות. ואף שלפי הנתונים וכו’ – הרי ידועים ד׳ החת״ס שבת פו, ב שאין ללמוד מגופי אוה״ע, ובאיש ישראל לא הולכים אחרי הנתונים לגמרי, כידוע. ורק באם רוצה בעצמו לומר, יכול לומר ואפי’ רצוי שיאמר, כמבואר בשו”ע שם: ובשכר שאתה מתודה אתה חי, ע”כ. וראה גשר החיים ח”א פ”א, ד. אמרי שפר פט”ו.

ויש להוסיף לזה, שבזמן שמחברים אותו למכשיר הנ”ל אינו בגדר של נוטה למות – ראה שו”ע שלט ס”ד: כיון שנטה אדם למות — אין רשאין ליפרד ממנו כדי שלא תצא נפשו והוא יחידי. ע”כ. הרי שנוטה למות הוא בזמן שלפני יציאת הנפש ודו”ק.

ועיין בארוכה מאמר הרב יהושע וייסינגר תחומין כרך לח.

 

 

#8647