What Broches will we have to say when Moshiach will come?

 

Upon hearing of Moshiach’s arrival:

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם גואל ישראל.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam Goel Yisrael.

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם שהחינו וקימנו והיגיענו לזמן הזה.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam
shehecheeyanu v’kiyimanu
vihigiyanu lizman hazeh.

 

When the dead are revived:

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם מחיה המתים.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam Mechaye Hameisim

 

When seeing Moshiach (before making the Brocha חכם הרזים):

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam Shechalak meichochmaso Lireiav

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam Shechalak Mikvodo Lireiav

 

When seeing six hundred thousand Yidden together in Eretz Yisroel:

ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם חכם הרזים.

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam Chacham Harazim

 

מקורות:

שהחיינו – ראה שיחת ליל שמח״ת תשמ״ט. תזו״מ תנש״א הערה 134. [ולהעיר משו״ת לב חיים ב, מב. אבל שם מיירי בברכה על היום, ושמברך בכלל קידוש היום]. ושקו״ט בכ״מ מדוע לא לברך מחי׳ המתים. וראה מסעות ירושלים סדר יום ראשון, ו. הר צבי או״ח קטז. [וכן י״ל טעם מצד הבשורה טובה של ביאת הגאולה, וכמדומה שז״כ כונת השואל בשו״ת מנחת שלמה דלקמן. וכבר העירו שאין מברכין שהחיינו על חבר שלא ראהו מעולם, רק ע״י כתבים. ויש שכתבו ליישב שרק אז אין שמחה כ״כ אם לא ראהו מעולם, אבל בביאת משיח ודאי יהיה שמחה גדולה. והביאו ראיה מהפרמ״ג לענין מי שנולד בן וראהו רק אחר חודש או שנה שיכול לברך שהחיינו או מחיה המתים. וכ״ד אדה״ז בסברה״נ  יב, יב לברך שהחיינו בלידת בתו.

ובשעת תחה״מ – ברוך מחי׳ המתים – ע״פ פרדר״א לא. וראה מח״ב ריט. ולהעיר גם משער הגלגולים הקדמה לח קרוב לסופה מה שסיפר הרח״ו ע״ע. וראה גם אמונת התחי׳ (באדיטשוב, תרנ״ו, בהסכמת הגרי״א והאדר״ת ועוד) ד (כב, א) ע״פ סנהדרין צב, ב במתים שהחי׳ יחזקאל. ושם, שמה״ט יקומו בלבושיהם שיוכלו לברך. וכ״ז, לגבי המתים עצמם. ועוד טעם, מדין מי שלא ראה חבירו יב״ח, כנ״ל.

חכם הרזים בשעת קיבוץ גלויות – ראה טושו״ע או״ח רכד. ובא״ר שם שישלחוש לדעת רבינו מנוח שלרמב״ם מברך רק בא״י. וכ״פ בכה׳״ח טו. וראה שיחת ש״פ וארא תשמ״ב – התוועדויות תשמ״ב ב ע׳ 745. שו״ת מנחת שלמה קמא צא, כז בשם הגר״ש הומינר [ולהעיר, שיש מקום לברכה זו גם מצד היותו חכם מופלג – ראה טור שם. אבל ראה בב״י שם בדעת הרמב״ם. ובב״ח שם שלהלכה סב״ל. וראה גם תורת משה להחת״ס פ׳ פינחס,שלא הביאוהו הפוסקים לפי שהוא שלא כדין, עיי״ש. וצע״ק בסברתו ממלחמות ברכות נח, ב, והובא בהקדמת התניא. אבל ראה באו״א זכרון למשה ע׳ פא  -בשמו. ובאו״א – שו״ת דברי ישראל מז. ועוד אופן – ויגד יעקב רשמי רשותא ח. וראה שו״ת יחו״ד ד, טז. ואכ״מ]. וכמובן, בתנאי שיש ס״ר כאחד. (ולהעיר ממאירי ברכות שם בשם י״א בנוגע לאוכלוסא חשובה. אבל למסקנא לא הכריע כן. וגם לא הובא בפוסקים). וגם צ״ל באופן שרואה אותם כאחד – ראה בניהו ברכות נח, א. חוט שני ברכות ע׳ קפט. מפי האיש ע׳ רעט. וראה סברי מרנן ע׳ שסד. תחומין לד ע׳ 455.

בנוגע לברכת שחלק מחכמתו ושחלק מכבודו – ראה מנחת שלמה שם. ונסתפק שם אם לכלול בברכה אחת. ודעת המנחת שלמה בעצמו שלא לכלול. וראה גם מכתבי תורה גור עז. תורת חיים רכד, ט. וכ״ה ע״פ תשובה מאהבה ב, רלז. ובמק״א הארכנו בכללות הענין לכלול ב׳ ברכות. ונראה עיקר כדעת הסוברים שאין לכלול. וברכת חכמתו קודמת לברכת כבודו.

אלא שמטעם אחר יש לפקפק בכ״ז, ראה בשו״ת פעולת צדיק ב, רמו שבאם בירך כבר ברכת חכם הרזים אינו מברך שחלק. ולאידך, ראה דברים אחדים להחיד״א דרוש יג – סב, ב. ולמעשה, סב״ל. ולהעיר מיומן ד׳ שבט תש״י.

 ולהעיר שבלב חיים שם כתב שמברך גואל ישראל על הגאולה. והיינו לא על גוף ביאת והתגלות משיח. וצ״ע מקורו.

ברכת הטוב והמטיב – אין לברך, ראה מורי׳ ז, ו-ז. ולהעיר ממג״א רכה, א. פמ״ג שם. לוח ברה״נ יא, כב. כג.

וראה בכהנ״ל בארוכה שו״ת עטרת פז או״ח א, טו בהערות. ויזרח אור א. שיח הנחמה ע׳ קטו. ימוה״מ בהלכה א, ח ואילך.

 

 

#8297