I got my Mezuzos checked and put them up without realizing that I need to make a Bracha. Is it OK after the fact? Or should I take them off and make the Bracha?

 

Ideally, you should remove one Mezuzah for rechecking. Even better would be to replace with a better Mezuzah, and make a Bracha when putting it up.

 

Sources:

שאינו מברך – כ״מ בש״ך יו״ד רפו, כה. וכן הבין בדעתו בסידור דה״ח. ועוד. (אבל ראה מה שפי׳ בדבריו באו״א – דע״ק במק״מ רפו, מז. משמרת שלום רפו, טו. שו״ת ה״צ או״ח יח. וראה גם בשו״ת בית שערים יו״ד שע. שם שעב. ומשה״ק עליו בשו״ת משנ״ה טז, קג). וראה בהגהות רעק״א על אתר משה״ק. וכ״ה בתשובותיו תנינא יג – לברך בעודה קבועה. וכה״ק בשו״ת כת״ס יו״ד קלט. פני מבין יו״ד ריא. מהר״י אשכנזי יו״ד כג.

וכדברי הש״ך כ״ה בכה״ח יט, ג. וראה שו״ת תבואות שמש יו״ד צו.

אבל בכמה אחרונים חביבים כתבו כדברי רעק״א – שו״ת אשדות הפסגה יו״ד ט. והו״ד בעיקרי הד״ט יו״ד לא, ח. זכל״א מערכת מזוזה. משמרת שלום יו״ד רפט, א, ד. ועוד. וכ״כ בחקרי לב יו״ד קכח בסופו. ועוד. וראה בארוכה הנסמן בשו״ת יבי״א ח יו״ד כז.

ולמעשה יש לעשות כבפנים לצאת מכל ספק. וכההוראה המקובלת בשוכר שקובע מיד ולאחר ל״י מברך באופנים הנזכרים – ראה אצלנו הלכה יומית 422. וראה גם בשו״ת יבי״א שם להשוות בין הנדונים – בתר איפכא.

ואף שיש לחלק קצת, דשאני התם שמעולם לא עשה מעשה קביעת מזוזה בחיוב, שבזמן הקביעה הי׳ פטור, משא״כ כאן, מ״מ מידי ספק לא יצא. ולהעיר, שלמעשה נקטינן בשוכר שבברכתו פוטר שאר המזוזות בשאר הדלתות אף שאין כאן מעשה קביעה בחיוב, והיינו שאין כאן חשש משום ערום לא יתרום שמפקיע חיוב ברכה. ובדוחק י״ל שהוא רק משום נוסח הברכה לקבוע, אבל גוף ועצם הברכה חלה בכל הדלתות כיון שעשייתן קיימת. ולפ״ז הה״נ בנדו״ד שמחמת הנוסח יש לעשות באופנים הנזכרים. אבל אאפ״ל וליישב כן בנדון דהש״ך, שהרי מיירי בקבע ב״פ לפנ״ז כשאין דלת ושוב אחרי תליית הדלת, ועכ״פ פ״א היתה קביעה בזמן חיוב למר כדאית לי׳ ולמר כדאית לי׳. ובמק״א – הלכה יומית 254 – הארכנו בגוף דברי הש״ך, ובמה שאי״ב משום תולמ״ה בשוכר. ומשם תדרשנו.

 

 

#6486