What is our practice regarding personal Tefilos during Shemoneh Esrei?

 

Question:

What is our practice regarding personal Tefilos such as for Refuah, Shidduch, or Parnasa? I noticed in other Siddurim a Teffila that can be inserted by Refaenu, for example, where you can mention a specific name.

I have alopecia and I want to daven for hair.

When is the best time to do that during Shemoneh Esrei? In refa’einu, shmah koleinu, elokay nitzor, etc.? Is there a specific Nusach

Does it have to be in Lashon Hakodesh?

Can I just think about the request?

 

Answer:

The correct place to make the request is in the Beracha of Shomeia Tefilla before the words “Ki Ata Shomeia Tefilas Kol Peh”. In addition you should have it in mind when reciting the Beracha of Refaeinu.

The request in the Beracha of Shomeia Tefilla should be said verbally and can be said in any language one is fluent in, preferably Loshon Hakodesh if he is fluent in it. The main thing is that it should come from the heart.

The request shouldn’t be said at every single tefillah in a set standardized nusach.

 

Sources:

להתפלל בשביל חולה יחיד – בשו״ע או״ח ובשוע”ר קיט, א – שמותר להתפלל בשביל חולה יחיד אפילו באמצע רפאנו. וראה משנ״ב קטז, ג הנוסח. אבל ראה לקו”ש חל”ט ע’ 281 – מקומה בברכת שמע קולנו. וכ״מ שי׳ פירש״י (אם הפי׳ בתענית לרש״י) תענית יד, ב ד״ה ובשומע. וראה קובץ העו״ב בהעלותך תשס״א. וראה עד”ז בברכי יוסף קיט, סק”א בשם הרה”ח מוהר”ר יעקב מולכו בשו”ת שלו סי’ קט ד”טפי עדיף להתפלל על החולה בברכת שומע תפלה” ועל זה כותב בברכי יוסף שם ש”טוב שיכוין במחשבתו על החולה בברכת רפאנו ויתפלל עליו בפירוש בשומע תפלה״. וכ״כ בכה״ח שם א. אבל להעיר מסו״ד הברכ״י שם. וראה יערות דבש דרוש א.

בפה ולא במחשבה – שערי תשובה קטז, א. כף החיים קיט, א.

הלשון – יערות דבש דרוש א. חיי אדם כד, יט. משנה ברורה קכב, ח. שולחן הטהור קיח, הערה ה. עוד פרטים בנוסח – ראה אשי ישראל כג ס״ק קפח ואילך.

ויש שכתבו שאין לומר בצורה קבועה ובנוסחא קבועה – ראה ט״ז קכב, ב. ערוה״ש קיט, ב. משמרת שלום י, ז. האדר״ת בשיח תפלה ע׳ קמח. ובמשנ״ב קיט בשעה״צ ב ר״ל שהמג״א חולק.  וראה ברכ״י קכב, ב. כה״ח שם ה. ול״מ כן בערוה״ש שם. ופשטות ד׳ הפוסקים מ׳ שבאומר בל׳ יחיד אינו כמוסיף על מטבע שטבעו. וראה מש״כ לחלק בשולחן הטהור זר זהב א.  וראה גם קובץ העו״ב  ג תמוז תשע״ד. ומ״מ, כדאי שלא לעשות בקביעות בכל התפלות – ראה הליכות שלמה ח הע׳ 60. אור לציון ב, ז, לג.

ובנוגע למנהג חב”ד בדבר – ראיתי כתוב בשם הריל”ג שי’ והר”א לנדא שי’ שכן נהגו חסידים בדורות שעברו ואין מקור לזה שמנהגנו שלא לבקש בש”ת. וראה גם שיחת ח״י תמוז תנש״א. ש״פ מקץ תשכ״ו. ולהעיר מימי בראשית ע׳ 193. ימי מלך ח”ג ע׳ 1106. ולהעיר גם מהמסופר אצל חסידים – כפ״ח גל׳ 510. ובנו״א – הערות הת׳ ואנ״ש רחובות גל׳ ג. בס׳ אלה תולדות פרץ ע׳ 326 בשוה״ג. ועד״ז בכ״מ ובאו״א. ולהעיר גם מאג״ק ח ע׳ שלט. וראה אג״ק ג ע׳ קמא בשוה״ג.

 

 

#3892
#3898