Is Collagen Powder from cowhide considered Pareve?

 

Question:

I bought this powder to use in smoothies (dairy) and I saw it’s made from cow.

This is what says on the website. Do we follow this psak? Would the powder be able to be used with dairy (cold)?

Our Kosher Parve OU Certification

The Absolute Collagen follows the position of the national kashrut organizations, such as the OU and the Kof-K, that collagen (gelatin) that is an extract from the cowhide is considered parve and may be cooked with milk. This is based on the rulings of Rav Moshe Feinstein, z”l (Igros Moshe Y.D. 2:23) and Rav Aharon Kotler, z”l (Shu”t Mishnas Reb Aharon 1:17) that collagen (gelatin), made from the hides of properly slaughtered and koshered (salted) cows, is not only kosher but is also parve.

 

Answer:

Many contemporary authorities allow it. However, it is not a universal psak, and there are good reasons to be stringent.

An independent issue is the standard of the shchita.

It should not be eaten with dairy, but one does not have to wait six hours afterwards.

 

Sources:

יסוד ההיתר באג״מ יו״ד ב, כז (וראה שם כג ועוד) מיוסד על כך שציר בחלב רק דרבנן. וכיוון לסברת חת״ס בשו״ת יו״ד פא, הב״ד בפת״ש יו״ד פז, יט. וכ״ה בחוו״ד צא, ט. ועוד.

אבל באג”מ יו”ד א, לו כתב בעצמו שהאיסור הוא מדאורייתא. וכ”כ לפקפק בסברת חת״ס בחזון איש יוד טו, י ואילך. יד יהודה צא בהארוך כב. ובהקצר ע, יב שהוכיח כן מכמה ראשונים. ותלוי בתירוצי תוס׳ חולין קיב, ב ד״ה ורוטבן, ובכורות וד״ה רוטב, עיי״ש. וראה מטה יהונתן צא. וכ״ה בפשיטות בפמ״ג יו״ד פא בשפ״ד א ד״ה ודע הב׳. והביאו בפת״ש פא, א. וראה גם שו״ת שו״מ רביעאה ב, קכה. אבן שתי׳ יחיא מה (מט, ג). וגם כמה מהאחרונים שכתבו שהוא דרבנן לא ברירא להו מילתא, ויש שנחתי לחלק אם הוא ע״י מליחה, או כבוש וכו׳. וראה שערי הלכה ווליקובסקי ב פתיחה לבב״ח יא, א. והנסמן שם.

והאחרונים שהתירו בעניינו בדגים בחלב דוקא – וגם בזה יש שהחמירו – מחמת צדדי הקולא בסכנה זו בזה״ז ועוד, על כרחך דלא ס״ל הכי בבב״ח.

וכ״כ לחלק בקובץ תשובות להגריש״א ד, סט. וראה בארוכה לתלמידו בשו״ת ישא יוסף (אפרתי) יו”ד יז. וראה גם דברי דוד טהרני ג, יח.

המתנה – שו״ת אג״מ יו״ד ב, כו. ולהעיר משו״ת שבה״ל ז, קיח בענין דוגמתו. ומפי השמועה בס׳ הכשרות י הע׳ קי.

 

#33113
#10165