What are the parameters of Zeman Tefillah?
Question:
Re:
Chatzos is Fast approaching, what is preferred: Daven very fast or skip and have Kavana?
Does the same apply to an instance if סוף זמן תפילה is approaching?
And if not, why?
Answer:
From a strict halachic standpoint, it would be basically the same thing.
Chassidim are more lenient due to their emphasis on Kavana.
Question:
What are the parameters of Zeman tefillah?
I am not addressing Chatzos, but sof zeman tefillah.
- What about minyan?
E.g. if one is about to leave home to shul and then realizes that if he goes to shul/minyan he’ll miss Zman Tefilla? - What about טבילת עזרא? What about someone who’s showering in place of טבילת עזרא?
- What about Tallis and/or Tefillin?
E.g. one who’s on a plane or train and the Zman is approaching but he’s not in a position yet that he is comfortable donning T/T. - What about Slichos in the month of Ellul? (Daven before סוז”ת, or first say Slichos)
Surely (if I understand correctly) all of these instances are בכלל not a question when it comes to chatzos. My question then pertains to סוף זמן תפילה.
Answer:
Zeman tefillah should be kept lchatchillah. Only bedieved is one yotze if davening after zeman tefillah. Nonetheless, if it will affect his kavanah, Chassidim are lenient, since kavanah is fundamental to davening.
Thus, tefillah btzibur, tallis/tefillin, selichos etc. do not override zeman tefillah.
There is a machlokes regarding tevilas ezra, in the case where someone observes it regularly.
Sources:
ראה פי׳ חרדים לירושלמי ברכות ג, ה בעיר שמעינה רחוק. וקאי בזמן התקנה. וראה שערי ירושלמי שם. וראה אג״ק טו ע׳ תכו. יד ע׳ תז. וכן מקובל להורות אצל חסידים. ולשאר פוסקים אין לעבור זמן תפלה – מעורר ישנים בר אהבן טו. שו״ת מנחת יחיאל ב, קיג. והב״ד בלקט הקמח החדש פח, ה. משנ״ב פח, ב. וגם בזה אפשר שכוונתם לזמן תפלה שעד חצות. ובתהל״ד פח, ב למי שקיבל ע״ע שצריך בירור אם מותר להתפלל. וכ״ה בכ״מ. ואכן כ״ה באמת לשי׳ רה״ג דלא בטלוה לתפלה (ראה מעדני יו״ט על הרא״ש ברכות ג, פ). וכש״כ שלשה״ג ברכות שם א שנהגו מעצמם ולא שביטלו בי״ד והוא שלא כהלכה. וכ״ה בכס״מ בוף הלכות ק״ש. תפארת שמואל על הרא״ש ברכות ג, כא, כא. ולכמה פוסקים בדורנו אכשור דרא וחזרה התקנה שאין כאן צינה. ולכמה דעות מותר לעבור זמן תפלה ולהתפלל עד חצות אפילו משום הפסד ממון. וכן משום תפלה בציבור – ראה שו״ת שואל ומשיב תליתאה א, רמז. חלקת יעקב ג, יח. וכ״ה בתשו׳ מבעל ייטב לב מכת״י נדפס בקובץ דמשק אליעזר ברוקלין תשנ״ג. ועוד. (אף שכו״כ חולקים. וראה אשי ישראל יג הע׳ כח. ובשו״ת האלף לך שלמה או״ח מז, שאין הדבר צריך ראי׳. ומקופיא נראה דתליא אי לאחר זמן תפלה הוא רק בגדר תפלת תשלומין או לא ושג״ז בכלל תפלת חובה אלא שאינה בזמנה. ולא עיינתי בדבר לראות היעמדו דברינו. ולפלא שבשו״ת עטרת יעקב כז, לתל׳ המשנ״ב, נסתפק אם עדיף להתפלל בציבור שלא בזמנה, ונשאר בצ״ע, אף שרבו במשנ״ב מו, לב, פשיטא לי׳ איפכא. ובשו״ת מנח״י ג, עא, עכ״פ לעבור זמן תפלה הראשון. וראה גם שו״ת אבני ישפה ח, יב). וכן לאסוף צדקה – א״א מבוטשאטש פט. ושם גם להתפלל כחיוב מחמת כיבוד אב ואם. ומשום שמיעת מגילה בעשרה – ראה נהר שלום תרפז, א. והדברים עתיקים.
#33073