Does bread need to be properly sealed when delivered by a non-Jew?

 

Question:

Hi, I learned that bread is one of the foods that needs a seal when delivered by a non-Jew. If so, is it permitted to buy kosher pas yisroel bread in non-Jewish stores (Trader Joes, Walmart) if the package is not sealed and just twist-tied or clipped with a “bread clip” (like in the attached picture)?

Also, what about ordering a delivery of such bread from these stores, when the delivery person isn’t Jewish?

 

Answer:

You may buy such bread in the store, after verifying with the hechsher that it has arrived there in a kosher manner. However, you should avoid getting such bread delivered to you from the store, unless the bags are tied, or the delivery box is sealed.

 

Sources:

שו”ע יו”ד קיח ס”ז שמקום מעבר לרבים מותר בלא חותם. אבל לכתחילה אין לשלוח ביד עכו”ם בלי חותם ובפרט בשכונה של עכו”ם – ראה ט”ז סקי”א. ובזמנינו ברכב סתום אין לו דין מעבר לרבים – שו”ת מבי”ט סי’ רח. שו”ת בית שלמה יו”ד סי’ קפז-קפח. חלקת בנימין קיח בביאורים לס״ז ד״ה מותר. אבל ראה שו״ת שבט הקהתי ח״ג סרכ״ח סק״ג. שם ח״ו סרפ״ו סק״ז. ולכאורה יש להם דין אומן לא מרע אומנתי’ – ראה עד”ז בדרכי משה שם סק”ה. אבל המעיין במקור הדין באו”ה הארוך יראה שאינו לכתחילה ובפרט בנדו”ד שא”א לעמוד עליו בבירור ולא ניכר אם החליף. ומכל הני טעמי כתבינן בפנים להחמיר אף שיש כמה סניפים להתיר בדיעבד. (ובפרט שי״א שבקונה אצל גוים לא מהני אפילו ב׳ חותמות. וראה שו״ת אג״מ ח״ב סנ״ו מש״כ לדחות). ויש לצרף ההיתר דטב״ע בדאיכא. וכן שאינו נהנה בחליפין. אבל ראה שו״ת צ״צ או״ח סנ״ה. גם יש לדון דדמיא למפתח, ולדעת הב״ח רסי׳ קיח בחמפ״ג סגי במפתח לחוד לכתחילה , ועכ״פ בשעהד״ח – ראה ערוה״ש סט״ז.

והנה אף שבפת גוים כיום איכא נמי חשש תערובת איסור, מקום לדון דסגי בחותם אחד לפי שאינו איסור בגופו רק בתערובת. אבל ראה דרכ״ת סי׳ קיח סקמ״ז. חלקת בנימין שם סקי״ג. והנה, בחלב שקו״ט בטעם דסגי בחותם אחד אף דאיכא חשש תערובת חלב טמא. והתם שאני שהוא מב״מ ובטל ברוב, ועוד טעמים. ויש שכתבו דלא אמרינן טכ״ע מה״ת בדבר שאי״ב מלקות, ראה שו״ת נובי״ת או״ח סס״ו ד״ה היתר, הובא בפת״ש סק״א. וגם שלמעשה אין טעמו ניכר בחלב – ראה חזו״א יו״ד רסי׳ מאאבל  והעיקר לעניננו, שבשולח ע״י גוי בדיעבד סגי בחותם אחד. וגם בתינוקות שנשבו אפשר להקל, ראה חלקת בנימין סי׳ קיח בביאורים לס״א ד״ה בישראל.

 

 

#32733