Does baby cereal (single grain, rice cereal by Gerbers) need to be Bishul Yisroel?

 

Is it okay to feed that to a baby?

How about the following baby food- carrots, butternut squash, sweet potato?

And if it was cooked with direct steam change the status of it?

 

Answer:

1. If the food is not edible raw, one should be stringent. Mashed fruit, however, such as mashed pear, is fine.

2. Oat cereal is not Oleh Al Shulchan Melachim (fit to be served at king’s table) and is fine. Some are Machmir. See also here other reasons for leniency.

3. Rice cereal: Depends, if rice cereal is made from rice power, it would be very similar to oat cereal (oat cereal is still preferred). If it is from whole rice which was pureed, then one should be stringent.

4. However, take note of the following information which has been supplied by the OU:

The Beech-Nut baby jars are Bishul Yisroel. The fire is lit by a Shomer Shabbos to ensure Bishul Yisroel

The First-Choice baby foods are Bishul Yisroel. The Yisroel lights the fire. He does not place the food on the fire.

The Gerber food jars are not Bishul Yisroel, however, they are cooked with direct steam.

 

Sources:

בד״כ אזלינן בתר אופן הבישול לענין גדר עעש״מ, ולא אחר המין, וכמבואר בכ״מ. ומ״מ, אם נתבשל באופן שמצ״ע ראוי לעלות עש״מ אף שאח״כ כבר א״ר אסור משום בשולי נכרים, דאיסור שבו להיכן הלך. וכגון אם תיבלו היטב, ולא גרע מהקדיח הגוי התבשיל שאסור אף שא״ר לעלות עש״מ. וה״ה בדבר שראוי אלא דמחמת קטנותו א״ע, כגון בחטיף תפוציפס, שהסיבה שא״ע הוא מחמת שנחתך דק דק, ולא גרע מחתיכות קטנות דנתבשלו שא״ע עש״מ ובודאי אסורים.

 ועוד מצינו שלפעמים אמרינו לא פלוג רבנן, ומה״ט נאסרו כל חלקי הבשר גם אלו שא״ע עש״מ, דלאו אוכליהון ב״נ (אבל י״מ דלאו אוכליהון ב״נ באו״א) – ראה בכ״ז שלחן מלכים (בר שלום) שער ג פרק ג אות ב-ג. וש״נ.

וכן כשראוי לעלות ע״י הוספת תבלינים – ראה שו״ת חסל״א הספרדי א יו״ד ח, הובא בדרכ״ת קיג, ט. (וי״ח בכ״ז – ראה אוצר הלכות בשולי עכו״ם ד, ח. וש״נ. ויש להוסיף, שכן מוכח לכאורה ממנהגי מהר״ש אות מב. ועוד. ואכ״מ). ובסגנון אחר, שלא מצינו להדיא אלא בשני סוגי הכנה ובישול, ולא בסוגי תיבול שונים – ראה שם מילואים ה ע׳ שיב. וכן אם לא נגמר בשולו לגמרי – שם ע׳ שיד. וראה גם בס׳ בישול ישראל גאלדשמידט, לז-מ, שהאריך בכל כיו״ב.

בנדו״ד בפרט – ראה שם שער ג הערה 33.

דייסא: נחלקו הראשונים בפי׳ הגמ׳ ע״ז לח, א, איכא בינייהו דייסא, אם דייסא עולה א״ע עש״מ, כמ״ש רש״י ד״ה דגים, תוד״ה איכא, ור״ן, טו, א בדפי הרי״ף. או שעש״מ אלא שנאכל חי – פי׳ ר״ח שם. רשב״א שם. תורת הבית לרשב״א ג, ז. והובאו ב׳ השי׳ ביתה יוסף רסי׳ קיג. ובפר״ת שם ב, שהרי״ף רא״ש ורמב״ם רש״י ר״ת ור״ן סוברים שאינו נאכל חי, וא״כ עכצ״ל שאעעש״מ. ואיך שיהי׳, לכו״ע אינו אסור, אי מטעם שאעעש״מ, או שאינו נאכל כמו״ש חי. וראה פר״ח שם ה. (וצ״ע מש״כ שם ג, להיפך, והביאו משמו בפר״ת שם. ולכאורה כוונתו רק לאורז לחוד, עייש״ה). והב״ד למעשה בכה״ח ט. וראה שם ברשב״א ומאירי בטעם שנק׳ עעש״מ אף שאינו ראוי ללפת בו הפת. ובשי׳ שאר הראשונים שאעעש״מ – י״ל שאי״ז מחלוקת במציאות, אלא שהוא מה״ט גופא, שא״ר ללפת הפת. וצ״ע. וראה בריטב״א שם. ובמאירי הביא ב׳ השיטות.

ולמעשה, בדייסא שבימינו יש כר נרחב להקל, וראה הליכות עולם להגר״ע יוסף ז, בחוקותי, טו, שסמך בכל כוחו להקל במאכלי חטים מה״ט שנאכל כמו״ש חי. ואף את״ל שבימינו אינו נאכל חי, או אם נפשך לחלק בין חטים לשבולת שועל שהוא מין חטה – אכתי איכא טעמא אחרינא לקולא שאעעש״מ, וכטעם זה נקטו רוב הראשונים. ובפרט שעיקר אכילתו גם בימינו כארוחת בוקר, וזה גופא לא משוי לי׳ כאכילה עש״מ – ראה שו״ת מחזה אליהו ב, מא, ב. בישול ישראל גאלדשמידט ע׳ תקעט.

גם בסיריאל לתינוקות מקמח אורז, אף שאין לנו כל הטעמים שבדייסא, ובדייסא גם מפורש בגמרא להיתר, ובפוסקים חילקו להדיא בין דייסא לאורז (ראה פר״ח ופר״ת שם) – מ״מ במציאות בימינו תבשיל זה אעעש״מ, ולא גרע משאר דגני בוקר שהתירו כמה פוסקים, ואדרבה – עדיף מינה. אלא, שלפועל כיון שיש בידינו תבשילים אחרים מקמח אורז, ויתכן שעעש״מ, נחתינן להשקו״ט דלעיל, בגדר השינוי הנצרך באופן ההכשרה.

ואם נעשה מאורז שלם, קשה להתיר מחמת זה שאח״כ ריככוהו, לפי שאיסור שבו להיכן הלך. ומה שמקילים בדגן בוקר הנעשה מאורז, אף שנתבשל לפנ״ז (ראה גם שו״ת אליהו שם מה, כב ואילך) – שמעתי באומרים לי, שאחרי הבישול – שאינו גמר היצור – נאכל רק ע״י הדחק, וא״ר לאכילה עש״מ. (ודלא כמ״ש במחזה אליהו שם כד).

וראה כאן.

ויש לברר המציאות בסיריאל לתינוקות.

 

Does cooked with direct steam change the status of it? Or still not good? 

There is a disagreement about this matter in Poskim. Therefore, many are stringent.

See here for a discussion about steamed products:

Does canned salmon need to be Bishul Yisroel, and is it a problem if it does not have a Mashgiach Temidi?

 

See also the following regarding steam cooking: 

Shem Aryeh Y.D. 22.  Ben Ish Chai Chukas 2:22. Achiezer 4:36. Even Shisiya Y.D. 50. Teharas Hamayim page 329. Sheilas Yeshurin 21. Sridei Eish 2:22 p. 401.  Bais Avi 3:115. Shevet Ha’Levi 2:45 (end) 9:162, 164:2.  Yabi’a Omer Y.D. 5:9. Halichos Olom 7 p. 131.  Minchas Yitzchok 3:26:6. 3:72:2, 10:67. Zichron Betzalel 2:53:2. Shraga Hame’ir 7:6:2. Chelkas Binyomin 113:121, and p. 105 in the biurim. Shevus Yitzchok 6 pps. 64-5. Teshuvos V’hanhagos 3:247. Machaze Eliyahu (Teshuvah of Harav Falk) in Bishul Yisroel p. 47. Kochvei Yitzchok 3:23.

 

#2956

 

Follow-up Question:

Is it ideal (not just permitted) to feed to a baby puff snacks with the ingredients that are attached in this photo? On top of rice flour, it includes flour from sweet potato and carrots, which are vegetables which would require bishul Yisrael. It is certified by the OU.

 

Answer:

It is permitted and widely excepted to be lenient, especially for small children.

There are still those that are stringent.

 

Sources:

אינו דומה למה שכתבנו בשאלה הנ”ל, שכאן ה”ז כפת אורז דאין ספק שאעעש”מ – עיין ש”ך סי’ קיב ס”ק ה. ובתערובות עם שאר מינים, הולכים אחר הרוב – עיין פמ”ג שם במש”ז ס”ק ב.

ודומה לשאלה זו ראה:

Article: Does my cereal need to be Pas Yisroel?

 

 

#6237