I’m very thirsty. Should I first make Shehakol on water or first a Mezonos?

 

Question:

If someone is very thirsty and they will also eat, for instance, after the gym or exercise or after a fast. Should they first make a mezonos/hamotzie on the cake or bread for instance, or is it ok/preferred to first drink water which is what they really crave to have first?

 

Answer:

They should first have water.

Indeed, if they are very thirsty before they start a meal it’s important they take a small sip of water, less than the shiur for bracha acharona, in order not to go into a question of whether the water during the meal requires a first blessing.

See Halacha2go.com article #814:Do I make a Brachah on water during a meal?

 

Sources:

הנה בשו״ע קעד, ז הביא מש״כ רבינו יונה ברכות מב, א ד״ה ומכאן שגם בצמא קודם הסעודה כיון שלא רצה לשתות אז כדי שלא יזיקו המים נמצא כי שתיית המים בסיבת הפת. והנה בשו״ע אדה״ז שם ב, דשאני מים דמהני סיבה רחוקה כיון ששתייתם כל היום מחמת הסעודה. וצ״ע לומר כן כשאינו נמנע מטעם הנ״ל, דהא לא סגי בגוף הענין שבא רובו מחמת הסעודה אא״כ איכא נמי סיבה רחוקה לתלותו בפת – ראה אדה״ז קעז בקו״א.

ואכן כבר נסתפק בזה בבירך את אברהם יט, ט. וכ״כ בשו״ת ישיב משה שתרוג שמ, ב. שו״ת יצחק ירנן ח״ה ס״ט. וראה גם כסא שלמה לשו״ע סי קעד ס״ז. מנחת פרי ב, ח. אבל ראה וזאת הברכה בבירור הלכה כו, ו, בשם הגריש״א. הליכות חיים א ע׳ סו בשם הגרח״ק. וראה יתד המאיר 178 ע׳ 266 ואילך. וש״נ. ועוד ועוד.

ואם אין לו מים לפני הסעודה גרע טפי, שבכלל איכא למימר שכיון שיכול לשתות קודם הסעודה ודחה שתייתו עד אמצע הסעודה הרי שתייתו נגרמת גם מחמת הסעודה, משא״כ אם לא הי׳ לו מים לפנ״ז. ונפק״מ  גם בליל שבת, שאינו יכול לשתות עד אחרי קידוש משום קידוש במקום סעודה, ודומה למי שאין לו מים עד הסעודה. ובפרט בתענית עשרה בטבת שחל בע״ש, ששותה רק מחמת הצמאון כתוצאה מהתענית, ואינו יכול לשתות עד אמצע הסעודה. ואפשר, שגם בזה י״ל שכיון שיכול לשתות בין קידוש להמוציא, ודחה שתייתו עד אמצע הסעודה נמצא שוב שהוא כתוצאה מהסעודה.

ולהעיר שגם במזונות אם הוא רק ספק פהב״כ נחית גם לשקו״ט אם פוטר המשקה – ויש שנסתפקו אפי׳ בודאי פהב״כ – ראה כאן:

שאלה: אכל ספק פת הבאה בכיסנין, ושתה אח״כ, או אכל שאר מאכלים אח״כ, האם מברך עליהם?

 

 

#25531