עד כמה החיוב בכיבוד אב אשתו

 

שאלה:

חמי שיחי’, מאוד לא רוצה שאני יתפלל בבית כנסת מסיום. אני דוקא אוהב להתפלל שמה, זה קרוב לבית שלי ויש שם שיעורי תורה שאני אוהב להשתתף בהם. שאלתי היא: האם לפי ההלכה עלי להמנע מלהתפלל שמה בגלל רצון חמי שיחי’?

 

מענה:

אפילו בכיבוד אביו נחלקו הפוסקים אם אביו יכול לצוות עליו בדבר שאינו להנאתו.

ובפרט אם מצוה עליו להתפלל במקום שאינו ערב לו, שממילא פועל על הכוונה.

ולרוב הפוסקים אינו חייב לשמוע בקולו.

וכל שכן בכבוד חמיו, שעיקר החיוב הוא רק כמו אנשים זקנים דעלמא ולא כמו בכבוד אביו.

ועם כל זה, צריך לעשות כל טצדקי שלא לבוא לידי כך. ולסדר הענין בדרכי נועם. והאמת והשלום אהבו.

 

מקורות: 

כיבוד אב כשאינו נוגע לתועלת האב – מהרי״ק שרש קסו. אג״ק אדה״ז פא. וראה כאן בארוכה, ובמ״מ המסומנים:

Can a father demand from his child to Daven a particular Nusach?

כיבוד אב לגבי מקום תפלתו – פת״ש יו״ד רמ, כב לגבי מקום שמתפללים יותר בכוונה. וכבר העירו משו״ת הרדב״ז ג, תעב, תתקי שאין ראוי להתפלל אלא במקום שלבו חפץ. ועפ״ז כמו שמותר ללמוד במקום שבוטח שיראה סימן ברכה בתלמודו אף שאביו מוחה בו – שו״ע יו״ד שם כה – ה״ה בתפלה. וראה גם אג״ק אדה״ז שם כמנין שמתפלל בנוסח אחר. וראה שו״ת משנת יוסף ח, כ. ועוד.

כבוד חמיו בכלל – ש״ך רמ, כב. חיי״א סז, כד. פת״ש כ.

ומ״מ יש לסדר בדרכי נועם – ראה אג״ק אדה״ז שם.

 

 

#2514