When saying Shema with Rabbeinu Tam’s Tefilin, is it assur to be mafsik in the same areas like during Krias Shema of Davening?
This Shema is not like Shema during davening and one may be mafsik for a tzorech of any dvar mitzvah or mipnei hakovod, even in the middle of a paragraph. One may also answer Amen on all Berachos.
However, when reciting Shma in order to be yotze the mitzvah of Shma, even if before davening, one may only be mafsik for a davar shebikdusha.
Sources:
ראה שו״ת פנים מאירות סז, הביאו רעק״א או״ח סו, א והובא במשנ״ב שם ה בבה”ל ד״ה ואלו, שלא יפסיק בחינם אבל לצורך מותר להפסיק שדינו כבין הפרקים ושואלים מפני הכבוד אפילו באמצע פרק כמו הלל כשאין מברכים עליו. ודלא כשע״ת לד, א שכתב להחמיר. (ולהעיר שבשו״ת כפי אהרן אפשטיין מח, אתי עלה מטעם אחר, שכיון שקורא ק״ש משום עדות שקר דינו כק״ש ואין להפסיק. אמנם, בלא״ה הרי אין קוראים לצאת יד״ח ק״ש, וכמ״פ הוא אחרי הזמן. וכש״כ אם נאמר שלדינא ליכא משום עדות שקר כיון שכבר קרא ק״ש תחילה. וראה בשיחת ש״פ שלח תשי״ב. והאריך בזה בקובץ העו״ב י״א ניסן תשפ״ב, שלדברי אדה״ז בסידורו אין הכרח לקרוא ק״ש בתדר״ת, יעו״ש). וכד׳ הפנים מאירות נקטו רוב האחרונים.
וכשקוראים לאחרי זמן ק״ש – עדיף טפי – ראה גם מק״מ לד, ט.
משא״כ כשקורא לצאת יד״ח – ראה משנ״ב שם. וכ״ה כבר בר״ן סוכה פ״ד ד״ה איתמר. ובר״ן מ׳ שגם בקרא פעם ב׳ בתפלה. אבל י״ל דקאי רק בקורא תוך זמנה – נפש חי׳ מרגליות סו. ועוד יל״פ באו״א. ומ״מ י״ל דלא יהא טפל (ברכות ק״ש) חמור מהעיקר (ק״ש) – אפיקי מגינים שם. וראה דע״ת למהרש״ם סו, א ד״ה ונ״ל. מורשת משה שם.
#2501
#15470