If I go into a hospital to visit a sick person on Shabbos, may the security guard print a pass for me on Shabbos?
If it is important for the sick person that you visit, you may visit even if the guard would need to print you a pass.
You may not stick the pass on your clothes.
Sources:
אף שהוא אמירה לנכרי בדאורייתא, באיסור כתיבה, וגם אם הכתיבה במחשב דרבנן (ויש שדנו בהזנת נתונים משום בונה), הרי ההדפסה עצמה דאורייתא לרוה״פ (גם לולא חשמל) – הרי אם הוא לצורך חולה מותר אפי׳ אמירה בדאורייתא.
והוא גם לצורך מצוה, מצות ביקור חולים. (ולהעיר משו״ת שבה״ל ו, לט. אבל שם מיירי לעבור על דרבנן בעצמו).
ויש לצרף הדעות בכתב עמים שהיא מדרבנן, ובכ״מ הקלו באמירה לנכרי בכתב עמים במקום הפסד גדול.
ועוד ועיקר, שהגוי עושה לצורך עצמו, ודומה לרמז שלא בדרך ציווי בפתיחת אגרת, שהגוי עושה להשלים שליחותו, ראה אדה״ז שז, ז. והרי נשכר ע״י הנהלת ביה״ר. ואין רצונו של הישראל במלאכה זו מצ״ע. (וראה בכיו״ב בשו״ת בצה״ח ו, סה).
ונחלקו בכיו״ב בבדיקת חום ע״י גוי בכניסה לביה״ר אם נחשב שהגוי עושה על דעת עצמו, או שנאמר שכיון שרוצה להינכס בשערי ביה״ר ויודע שבל״ז לא ירשו לו, נחשב כאילו הוא לטובת הישראל ובשליחותו, ושגוף כניסתו כרמז הוא. (וכן נפק״מ במקום שהבדיקה נעשית בצורה אוטומטית אם נחשבת כפס״ר דניחא לי׳ שהוא מרצונו, וניחא לי׳ בכך).
וראה כעי״ז אצלנו כאן:
Can I have a Goy take my temperature on Shabbos so I can get into the hospital for Mivtzoim?
ובכלל, כיון שהוא בחפציו של גוי א״צ למחות. ואין איסור הנאה כיון שאינו נהנה מגוף המלאכה. (אבל בפתיחת האגרת אפ״ל שהוא בגדר הנאה מגוף המלאכה. אלא שהותרה ההנאה כיון שנעשית לצורך הגוי עצמו כנר שהדליק לעצמו. וראה בארוכה הלכה יומית אות שכא בכיו״ב בהנאה מפתיחת הדלת בבית מלון. ונדו״ד עדיף מינה).
#24965