Can I have a Goy take my temperature on Shabbos so I can get into the hospital for Mivtzoim?

 

Question:

Many hospitals and nursing homes require that temperature be taken from each visitor when they enter. One of their staff members takes the temperature with a digital thermometer that is placed on the forehead or arm of each visitor.

Is it ok to allow them to do this? Especially if the visit is also to perform a mitzvah with the patient (Shofar, Lulav, etc.)

 

Answer:

Yes, if it’s indeed for a Mitzvah purpose since it is done by a non-Jew.

 

Sources:

מדידה מותרת לצורך מצוה – שוע”ר ש”ו סי”ח.

גם את״ל שהכניסה לביה״ר ה״ז כרמז לגוי – שבות דשבות ע”י נכרי מותר לצורך מצוה, שם סימן שמ סעיף יב.

וכן מסייע אין בו איסור לצורך מצוה, שם סעיף ב. וכ”ז אפילו בשביל מצוה לחבירו. וכן לצורך חולה.

ובאמת גם לדעת הט״ז שכח, א, בכה״ג אינו מסייע ולא מזמין עצמו למלאכה ורק עומד על מקומו, וכהא דאמימר שהתיר לכחול העין  – ראה ט״ז שם. אדה״ז שם ג.

וגם כשמשתמש במכשיר דיגיטלי, כיון שאין בו גוף לוהט יש לסמוך לענין אמירה לנכרי על הדעות שאי״ב איסור דאורייתא. וראה שו״ת מנח״י ג, כג. וגם משום כותב אי״ז דרך כתיבה ואינה מתקיימת.

ועוד שאפשר לגוי לעשות בדרך המותר, ראה באופני המדידה המותרים כאן:

My son has had a fever on and off for a few weeks already. Am I allowed to use an electric thermometer to check his fever on Shabbos?

ולכן גם אם נידון כאמירה לנכרי, הרי לא ציוהו לעשות באופן האסור.

גם יש לדון שכיון שהשומר עושה כן בשליחות ביה״ר ולא בשליחות הנכנס לשם אי״ז אמירה לנכרי ולא לצורך ישראל כלל. והגוי אדעתא דנפשי׳ קעביד. והוא בעל כרחו של הישראל ושלא ברצונו. ועוד שבאמת מצד השומר עליו לעשות כן מחשש סכנה, אף שכלפי שמיא וגם כלפי הנכנס גליא שאי״ב חום.

ואין כאן משום הנאה, והיא רק הסרת המונע. ועוד שלאדה״ז במהדו״ב, כל שאין גוף הישראל נהנה מגוף המלאכה לית לן בה.

 

 

#16137