בהכנסת הס”ת לארון קודש לאחר קריאת התורה, האם עדיף לעבור בין כל המתפללים שיוכלו לנשק הס”ת או שעדיף ללכת (מימין) בדרך הקצרה?

 

כשמוליכים הספר תורה מארון הקודש לבימה הולכים בצד ימין אף שהיא דרך ארוכה, וכשחוזרים חוזרים בשמאל, בצד השני.

וי״א לילך בדרך הקצרה יותר, וכשחוזרים – בדרך השניה, שבמילא ארוכה יותר. וכמדומה שכן מעשה רב במנחת שבת. 

לכל הדעות אין ליקח ספר תורה מחוץ למסלול הרגיל בכדי שיוכלו לנשק. והוא בזיון ס״ת. 

 

מקורות:

ראה במג״א קמא, ז. פמ״ג שם. שע״א י, ד.  משנ״ב קמא, כה. כה״ח שם לז. מקראי קודש יוטס שער ב, ג. 

מעשה רב – כ״ה ביומן ש״ק ו׳ תשרי תשנ״ב. ובימי ב׳ וה׳ שהלך מימין – ה״ט כיון שכמעט שקולים הם. 

להביא הס״ת שינשקו – ראה שו״ת מהרם פאדווא פח. יד יצחק ג, קסו, ב. ריבם שנייטוך בתחילת הספר – קצת עיקרי דינים טז. ויצבור יוסף נז. שערי רחמים על שע״א י, ד. צי״א יב, מ.  וראה ערוה״ש יו״ד רפב, ז.

 

 

#24617