After going to Mikvah on Shabbos, do I have to wait in Shul till my hair and beard are dry before walking outside?

 

If yes, how dry dose it need to be? (this past week even after learning for an hour my beard was still wet).

 

Answer:

The common custom is to dry the hair first externally and then there is no need to wait until your hair is totally dry.

 

Sources:

כבר כתב באהל מועד לר״ש ירונדי שער השבת דרך יב נתיב כא, שאין חוששים למים שבשערו כיון שהן בלועין ודומה לאדם שנשרו כליו במים. (ולפלא שבשו״ת משנ״ה יח, רכט, יצא לישע עמו בישוב המנהג עפ״ד אהל מועד דרך ה נתיב ג בדין מי שנשרו כליו, ולא שת לבו למש״כ שם בעניננו ממש). וראה גם בפמ”ג סי’ שכו מש”ז סק”ב להתיר במים הבלועים בשערותיו. שאא״פ לסחוט השער, ולא גזרו כשאין שיעור הוצאה בכרמלית, ואפשר גם לא ברה״ר כשאינו דרך הוצאה. וכעי״ז בקרבן נתנאל שבת קמא, א אות ג בטעם שלא גזרו בהולך במטר כיון שבלוע בלבושיו. וראה ביהגר״א שכו, טו. (אבל בשו״ע אדה״ז שא, סא הביא רק הטעם שבט״ז שכו, ב שאא״פ לעמוד עליו). וי״ל דבפמ״ג קאי רק בטבילה ולא ברחיצה עייש״ה בלשונו. וראה גם פרי הגן לפמ״ג שם. וראה בספר שבעת הנרות על התשב״ץ לד משה״ק על הפמ״ג מרחיצת ידיו. ולהנ״ל יש ליישב, ועוי״ל ולחלק. וראה גם שו״ת דברי מלכיאל ה, רסא שבמים שבשערות שסופן להתגנב מעצמן בטלים לגוף, משא״כ מים שעל גופו שסופן ליפול.

ובאמת, לא אישתמיט בשום דוכתא להזהיר שהרוחץ בנהר ינגב ראשו.

והנה, כבר הקשו בגוף הדין שצריך לנגב עצמו בהולך בנהר מ״ט לא לישתרי משום פס״ר דלא ניח״ל בתרי דרבנן ובפרט בכרמלית וכלאחר יד. ויש שכתבו דניחא לי׳ בהמים כיון שנטהר עי״ז  – ראה מעשה רוקח בריש הס׳ בשם המאירי בכת״י. שעה״מ לולב ח, א ד״ה ומעתה. שו״ת צור יעקב קעב. ועוד כתבו שלא הותר פס״ר דלא ניח״ל אלא כשאא״פ בענין אחר, משא״כ הכא דאפשר לנגב – ראה דברי ירמיהו שבת טו, כב. באר יצחק או״ח טו, ה ד״ה ואמנם. (ויש שכתבו ליישב באו״א, שחששו שיתכוון לטלטל המים מחמת הנאת הרחיצה. ועוד כתבו באו״א – ראה מנוה״ט שכו בקני במנורה יג. תורת שבת שם י). אבל בנדו״ז שעשה ככל אשר ביכולתו לנגב, ואינו רוצה בהמים כעת, ואא״פ לנגב יותר משום סחיטה שפיר יש להתיר. וראה שו”ת ארץ צבי ח”א סי’ עג מש״כ ליישב עד״ז מה שאין נזהרים בזה. ועוד האריכו באחרונים – ראה הר צבי א, קצז. קנין תורה ד, לב. ויען יוסף או״ח קעד. ועוד. ועיקר דבריהם דהו״ל פס״ר דלא ניחא לי׳ דכיון שאא״פ לנגב משום סחיטה דומה להולך בנהר שאא״פ ליזהר בזה. ועוד האריכו בד״ז שהמים בטלים לשערות (ובפרט בטובל לטהרה שי״א שלא לנגב מי הטבילה – ראה אר״צ שם. וד״ז תמוה).

 

 

#24558