On which shoulder should a lefty put the Tallis on while checking the Tzitzis?
There is no clear source one way or another. Practically, they should put it on their left shoulder. The corners should afterwards be thrown to the left like everyone else does.
Sources:
המנהג להניח על כתף ימין בהיום יום ה׳ אלול. ומנהג כזה נזכר גם במנהגי מהריי”ו סוליצא באור ישע סדה״י שחרית יח. ובס׳ בקודש פנימה בעלזא א ע׳ רלב. וראה נחלי אמונה דלקמן.
ולא ברירא מילתא אי הוי משום חשיבות, או משום שכתף ימין הוא מקור החסד (ראה שער הגלגולים הקדמה יח). וי״ל עוד שצ״ל כדרך עיטוף שהוא בימין משא״כ בצד שמאל ה״ז כלאחר יד.
ועוד איכא בגווה, שכך דרך לבישת הבגדים שלובש צד ימין תחילה וגם לוקח ומניח צדדי הבגד תחילה בימין. ולהעיר מא״ר ח, ב בשם האריז״ל שיקח הטלית ביד ימינו. וכבשאר בגדים, כדלקמן. ואולי ז״כ הלקט יושר ע׳ 8 שעשה העטיפה ביד ימין דהיינו הנטילה לפני העטיפה. וראה גם שטמ״ק ערכין ב, ב בשם רש״י שמתעטף בימין. (אבל שם גם שנוטל בשמאל. ולאידך המנהג בפועל שהתחלת העטיפה בב׳ ידים. וראה כה״ח כב, ט לאחוז בעת הברכה בימין, כבכל דבר שמברך עליו). אלא שבנדו״ז כבר לקח הבגד וכעת הוא כבר אחרי הלקיחה. ועכ״פ, אם אין ראי׳ לדבר, זכר ורמז לדבר.
ולפענ״ד, איך שיהי׳ יניח האיטר על כתף שמאל. וראה בארוכה אצלנו כאן:
ודון מינה לנדו״ד.
ופשוט שד״ז להניח הטלית על כתף ימין, אינו שייך למה שאח״כ משליך כנפות ימין לצד שמאל – שהרי אז כבר פשט הטלית מקיפולו. [ולהעיר ממנהג להניח על כתף שמאל – ראה קובץ נחלי אמונה סלאנים יט – תמוז תשע״ד – ע׳ 38. ובס׳ דברי ישכר רונבוים בקונטרס מנהגי בית אבי שמנהגם להניח הכנפות תחילה על קנה זרוע שמאל].
וראה בספר דיני איטר ע’ 84 באו״א. והנלפענ״ד כתבנו.
ובנוגע להשלכת הכנפות שבימין על צד שמאל – ראה בשעה״כ ענין הציצית דרוש ב ע״ד הסוד. ולכאו׳ גם בזה הרי ע״פ הנ״ל, איפכא צ״ל באיטר. אמנם, עוד טעם מצינו להכניע יצה״ר כנגד הלב בשמאל – ראה שו״ת רדב״ז ג, א׳תקעא בשם רס״ג. ולפ״ז, מקום לומר להשליך דוקא לצד שמאל כל אדם. וראה גם כאן בין השיטין:
Does a left handed person say Shema with their left hand or right hand?
ומכיון שכן, נכון שלא לשנות ממנהג רוב העולם. וע״ד שמצינו בפוסקים לגבי הנחת תפלין שבמקום ספק יניח בשמאל כל אדם מה״ט. אלא שלפ״ז נמצא שמתעטף שלא כדרך כל הארץ, שמניח על כתף שמאל ושוב משליך לצד שמאל. אמנם, אי משום הא לא איריא.
#23663