« go back

Filling the Kiddush Cup with 3 Distinct Pours of Wine

 

Question:

Is there anything behind the custom seen amongst many in Lubavitch whereby during Kiddush the Kiddush cup is filled with 3 distinct pours of wine, instead of filling it all at once?

 

Answer:

Rumor has it that this is what the Rebbe did.

 

Sources:

ראה אוצר מנהגי חב״ד ניסן אות נד. ארחות מנחם ע׳ לח. מעשה רבי ע׳ כז. ובנוגע למילוי הכוס אחר השפיכות בליל הסדר – המלך במסיבו ב ע׳ שכ אות כא. אוצר מנהגי חב״ד אות קו.

ואולי הטעם שכל דברי חכמים משולשים, כבקצירת העומר מנחות סה, א, ותרומת הלשכה  שקלים ג, ג. ופרה אדומה – פרה ג, י. ומותר לך בהתרת נדרים, רא״ש סוף יומא. ואמירת חלוץ הנעל – או״ז חליצה תרסט. ואמירת כל נדרי – רא״ש שם. שם נדרים ג, ה. מרדכי יומא ג, תשכו. ועוד. ובס׳ הישר לר״ת נדרים קמג: שהן רוב דברי חכמים וכו׳ וכן רוב דברים. וראה ב״י או״ח תריט. ואמירת ונסלח ג״פ – ערוה״ש או״ח תריט, ה. וכן המנהג באמירת הדרן עלך – האשכול מהדורת אלבק הל׳ ס״ת סא, א  – ע׳ 160 – בשם רה״ג ובקיצור של״ה מס׳ שבועות עניני לימוד. וכן אומרים בהדרן אמן ג״פ. וכן לענין אמירת חזק ג״פ. וראה זכרון אלעזר לנדא שקלים שם.

ובפשטות הוא לפרסום הדבר, כבגמ׳ מנחות שם. ועוד. ובתויו״ט פרה שם רק בדברים שנעשים בפומבי. וראה יש״ש יבמות יב, מ. וראה באורה ושמחה ליוורנו, תקמ״ו, כג, ב, לענין אמירת ארור המן ג״פ שבדבר שלא הזכירו חכמים אין לחייב עצמנו לומר ג״פ.

אבל בשלחן לחם הפנים תרצ, טז העיר עליו ממש״כ במורה באצבע דלקמן, ש״כן מדות חכמים ואל תשגיח במי שכתב להיפך בכיו״ב״ שכוונתו לד׳ הרב אורה ושמחה. גם בתורת חיים ב״מ כח, ב שהוא לפי שבתלת זימנין הוו חזקה, ולכן תיקנו בהכרזה על אבידה ג״פ. וראה שו״ת תשב״ץ א, כ וגט פשוט קכו, מט, בג׳ לשונות שבגט. וכן מצינו לגבי פדיון נטע רבעי – ב״י יו״ד רצד בשם רי״ו. ויש שנהגו מה״ט באמירת כל חמירא – ראה מורה באצבע ז, רג. בא״ח צו ז. ובנזיר שמשון מנחות י, ג שהוא ע״פ משנה מנחות שם. וכ״ה בטבילה ג״פ – המנהיג חפיפה קכב. ובמק״א בהסכמה לס׳ וכל מצותיך אמת, כתבנו כן בנוגע לנט״י. וכן מנהגנו בטבילת כלים – ראה אצלנו כאן:

Is there a source that one should Toivel each vessel three times when doing Tevilas Keilim?

וכן ראינו במים שלנו בד״כ. ועוד כיו״ב. ואכן כך מצינו בהנהגת אליהו בהר הכרמל – מ״א יח, לד. וראה ויקרא יצחק מנחות סה, א ד״ה במתני׳, בנוגע לאמירת מגל זה ג״פ ע״פ הנ״ל.

 

 

#19687