Can I fly from Eretz Yisroel to the US on the 7th of Sivan?

 

Question:

I’m living in Eretz Yisroel but I need to go to the USA for Army Reserve duty. May I schedule my duty to begin on the 8th of Sivan (thus flying on the 7th of Sivan)? I would arrive mid to late afternoon of 7 Sivan.

 

Answer:

If you’re traveling with your spouse it’s forbidden.

If traveling alone, you may only do so, provided that the airport is far (not in the same city and nor in the t’chum Shabbos of the city) from the Jewish community and it’s not common that there are Jewish workers in the airport. There is room for leniency in desperate situations.

All agree that you may not leave the airport to your destination till after Yom Tov. Even then, you must wait a while, in order that it not be obvious that you traveled on Yom Tov.

 

Sources:

ראה שערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר צח, ג ד״ה ויש להסתפק. שו”ת בצה״ח ג, לה. בא״מ ז קונט׳ בני א״י וחו״ל ע׳ רסה. אול״צ ג, כג, ד. רבבות אפרים ח, קפז. מבית לוי קג, ו. מבית לוי ניסן ע׳ קא. ועוד. ודעת בעל שבה״ל שגם כששדה התעופה מחוץ לתחום בזמננו אסור מכמה טעמים. ובכל אופן, באדם חשוב בלא״ה אסור. וראה שו״ת שבה״ל ד, עב. שם ט, קכד. יוט”ש כהלכתו ג, יא ובהע׳ כח, ובסוה״ס בתשו׳ שבה״ל י, א.  ויש שהחמיר גם כשנוחת במוצאי יוט״ש, מחמת שידעו אח״כ שנסע ביו״ט, או מחמת אלו הנמצאים אתו עמו במטוס. וכ״ה כשנמצאים אתו יהודים בשדה התעופה שטסו גם הם שאסור במלאכה. (ראה יוטש״ש כהלכתו שם. תשוה״נ, ב, של, ה. מעין אומר ט, לו – ע׳ שעה. שם לח – ע׳ שעו. וראה שש משזר ב, יד בהערה).

אבל ראה שלחן שלמה תצו, יב, כו להקל מאחר שהוא מקום שבאופן קבוע מגיעים לשם אנשים מכל העולם לשדה התעופה וד״ז ידוע לכל, וממילא יחשבו הרואים שבא מא״י. וי״ל עוד ששדה התעופה אינו בגדר מקום ישוב אלא כמדבר. ובתרתי: דל״ש החשש שיחשבו הרואים שמותר לעשות מלאכה, או שינוי המנהג בפניהם. ולכאו׳ כיון שיסוד האיסור מדיני שינוי מנהג, אף שהוא מנהג גדול וחשוב, אין לנו להחמיר כ״כ כשלא יביא לידי מחלוקת. וראה עד״ז ארחותיך למדני ד, סג, שאף כשהוא בתוך התחום הרי לא יימצא שומר תומ״צ בשדה התעופה ול״ש החשש דמחלוקת.

ולגבי נחיתת בינייים – ראה שו״ת דברי דוד או״ח כח. פלא יועץ סטולמן כח. ובשעהד״ח יש מקום להקל בדרבנן. ובשו״ת בצה״ח החמיר, לפי שאין לו לצאת חוץ לד״א כיון שיצא במזיד. וצ״ע, שהרי כשיצא לא נתחייב ביוט״ש. וגם קנה שביתה רק עתה.

 

 

#19428