« go back

Kaddish Yasom after the minyan concluded

 

Question:

If a minyan finished davening (and concluded final kaddish derabanan) and someone in the year of aveluis arrived and wanted to say a kapital tehilim and kaddish yosom and there was no other minyan in town for him to catch, is there an issue with that?

 

Answer:

There is no issue with it, but not following a previous Kaddish after Tehillim. In such a case, it would be better to say Mishnayos and kaddish derabanan.

 

Sources:

כן נוהגים בבית האבל ר”ל שלאחרי קדיש דרבנן של המשניות מוסיפים עוד פרק תהלים (מ”ט) ולאח”ז אומרים ק”י. (ודלא כמ”ש בנחמו עמי לאמר לאחרי שש”י כדי שלא להרבות בקדישים). ומטו בה משמי׳ דכ״ק אד״ש שבשחרית יהא בדוקא אחר קדיש דרבנן להפסיק בין קדיש שבתהלים לקדיש שאחרי מזמור הנ״ל, משא״כ במנחה.

וראה משנה ברורה נה, ב “דהנכון שיאמרו אח”כ מזמור או שלשה פסוקים ויאמרו קדיש”.

וכן המנהג בליל יום הקדוש, שלאחרי ארבע קפיטלך אומרים ק”י. ויתירה מזו, שמנהגנו מיד אח״ז להתחיל עוה״פ כל ספר תהלים ולומר קדיש אח״ז.

וראה חיי אדם כלל ל, ז.

ולהעיר מדעת הא״א מבוטשאטש קלב, שאין חשש להרבות בקדישים. אבל באג״ק שבסוף תהלים אהל יוסף יצחק נקט כדעת כל הפוסקים שיש לחוש שלא להרבות בקדישים. ולאידך, כל שאומרם לצורך ובשביל איזה כוונה אין בו חשש דריסוי בקדישים. ועיקר החשש לומר כמה מזמורים זאח״ז בהפסק קדיש ביניהם. וראה גם בחסד לאלפים נו, ט ובבא״ח ויחי ט, ״אם למד תורה שבכתב ורוצה לומר קדיש יהא שלמא ואח״כ למד תורה שבע״פ ואומר קדיש על ישראל או להיפך לית לן בה שאין בזה מרבה בקדישים ולכן נוהגים פה עירנו לומר כל יום אחר קביעות תורה שבע״פ פה קדיש על ישראל ואח״כ לומדים תהילים ואומרים קדיש יהא שלמא וכן עושים בליל חג השבועות והושע״ר.

ולהעיר, שעוד מעלה בקדיש דרבנן, שעדיף משאר קדישים בכלל.

 

 

#18760