Can one uncover and re-cover a pot while it is on the Blech?
Question:
If food is fully cooked before Shabbos, can the pot it is in be uncovered and Re-covered while it is on the blech as it seems to be described in The Laws of Cooking on a Shabbos and the Blech book?
Answer:
There is a machlokes haposkim. Although most poskim permit, l’chatchilla one should be stringent. Even according to the lenient position, there are good reasons to be stringent:
- The heter only applies if one is absolutely certain that all the food is completely cooked.
- Many times there are bones in the meat which haven’t been fully cooked and are not yet soft. There are those who maintain that hastening the cooking of the bones is also considered cooking on Shabbos.
- Additionally, often there are droplets of liquid on the lid which cool off fairly quick, and by replacing the lid those droplets will reheat.
- One more final point: often when removing the lid, the food which was boiling and bubbling stops to bubble. By replacing the lid, the foods reenters the bubbling point. This might be considered cooking.
Sources:
ראה בשו”ע או”ח סימן שי”ח סעיף יח ובמג”א סקמ”ב, ושוע”ר שם סעיף ל, ע”פ מה שמביא הב”י בסימן רנ”ג (עמוד סו) ובסוף סימן שכ”א מהכלבו, שהגסה והוצאת האוכל אין לעשות כשהקדירה על האש, וגם במבושלת כל צרכה, משום בישול. ובנוגע כיסוי קדירה – ראה בפי׳ הרע”ב שבת פרק ז מ”ב ד”ה והאופה, “והמגיס בקדירה והנותן כיסוי ע”ג קדירה העומדת על האש, חייב משום מבשל״. ואף שמדובר שם בלא נתבשלה כל צרכה, הרי השווה אותם להדדי.
ולמעשה רבו המקילים. אבל יש מחמירים. ומהם: שביתת השבת מבשל באר רחובות פא. הגר״י פייגענבוים, מח״ס שו״ת יפה דעת, והו״ד בשו״ת נחלת פינחס ב, כד. תהל״ד מהדו״ב לסי׳ רנב (סל״ב). שו״ת אג״מ או״ח ד, עד. וראה לקמן מהחות יאיר. וראה גם מלאכת שבת (שטרן) מבשל, סעיף ח, ע’ קא. ובשו״ת אג”מ או”ח ח”ד סי’ עג אות י החמיר מטעם אחר, ע”פ טעם תפארת שמואל, שמשום גזירה אטו לא נתבשלה כל צרכה גם כיסוי אסור.
ובשו״ת מגדנות אליהו ג, לט כתב נמי שכדאי להחמיר. וכ״כ בשש״כ א הערה קח שטוב להחמיר. אבל ראה שם הערה מו בשם הגרשז״א, וכן בשלחן שלמה שיח, סג, ד. מכתבי הגרשז״א במאור השבת ח״ב מכתב יט סק״א. ברית עולם מלאכת האופה ע, להחמיר כשאינה מעלה אבעבועות (ובקצוה״ש דלקמן – סברא להיפך). וראה שו״ת אז נדברו ב, כ שאין להחמיר רק בכגון דא. אלא שאין להחמיר כ״כ בדבר לפי שאינו מצוי. ואף שהו״ע חזר בו לגמרי – ראה שם ה, יג, א. שם ז, כט השני – באמת צ״ב, שהוא דבר השכיח טובא, ואם אכן פסקה רתיחתו וחזר והרתיח, מקום מסברא להחמיר. וראה דברי סופרים שעח, תעט משה״ק כן.
ובקצוה״ש קכד בבבדה״ש י, שהעולם לא נהגו ליזהר. ושם שצ״ע אם דומה להגסה. ועיי״ש, שגם לשביתת השבת רק ברותחת אסור לכסותה.
אבל מש״כ שם, שאם אסור, לא הוו שתקו מלהודיענו – הנה כי כן, שכ״כ במקו״ח להחות יאיר שיח, יח. שם יט. ופשטות דבריו מורים דמיירי גם בנתבשלה כל צרכה.
וראה מש״כ בעל שבה״ל, הו”ד בקובץ שיח תורה ב אות כב, וסתר ראיית שביתת השבת.
וראה בכ”ז בשבת כהלכה א פרק ה, סעיפים טז-יז, ובהערה לא וביאורים ח, ותוספת ביאור ג.
שצ״ל ידוע בבירור – אדה״ז רנט, ח. שו״ת רב פעלים ג או״ח מד.
ואכ״מ להאריך יותר.
#1818