Follow-up to the Pringles Question
Question:
There is a question in the archives, concerning if Pringles need to be Bishul Yisroel. The response was that even people that are lenient with potato chips should be more stringent with pringles. Because it was cooked like regular potatoes before it was made into potato starch.
I spoke to one of the Rabbonim who told me that when they cook the potato to make it into potato starch they put all kinds of things in it that makes it not edible. It’s never in a situation that someone can eat it as mashed potatoes. Based on that it would seem that Pringles should have no issue with Bishul Yisroel, not even like Potato chips for it’s not made from potato but from the starch.
Can this issue be looked into again?
Answer:
I am not convinced that the information is accurate, nor am I convinced that adding ingredients to make it inedible will help in this case, especially if the ingredients are added after the cooking process has reached the stage of maachal ben drusai.
Question:
I called the OU, and I was told that the potatoes are cooked with steam, not in the regular way. So this might change your position about bishul yisroel Potato Chips and Pringles.
Answer:
This info doesn’t change the answer.
Sources:
ול״ד לבא״ח ש״ב חוקת יד, ובכה״ח יו״ד קיג, פח, בביצה צלוי׳ באפר, שמחמת הלכלוך אאעעש״מ – ששם ה״ז אופן צורת הבישול. וגם בזה הרי י״א לאסור וס״ל דאזלינן בתר מין המאכל אם עעש״מ. ודיינו להתיר בזה, ולא באופן שראוי מצ״ע, אלא שהוסיפו בו חומרים לקלקלו. וע״ד מי שהקדיח תבשילו – ראה שו״ת שם ארי׳ יט, דגוף הדבר ראוי לעלות עש״מ רק שד״א גרם לו. וכש״כ אם הוספת החומרים היא אחרי תחילת הבישול, שאיסור שבו להיכן הלך.
ובגוף הענין, בתשו׳ הגר״י בעלסקי, שלחן הלוי א, כה, ג רב המכשיר דהנ״ל, כתב סברות אחרות להתיר, ולא מה״ט. ושוב הביא סברא מחמת שמחוסר טעם וריח, אבל מפקפק בדבר, שכ״ה בכל תפו״א שזקוק להכנות נוספות וכו׳. כמו״כ בס׳ אחרוני זמננו שחקרו ודרשו בדבר, לא הביאו המציאות באופן שמזכיר.
בישול בקיטור – נחלקו הפוסקים אם בישול בקיטור אסור משום בישולי גוים (והרי יש מחמירים אפילו במעושן בעשן חם) – ראה זר זהב בהגהות על או״ה מג, יד להתיר וס״ל דדמיא למעושן, והב״ד בשו״ת שם ארי׳ יו״ד כב. וראה דרכ״ת קיג, טז. ובשם ארי׳ השיגו, ובלשונו: מה לי נתבשל ע״י מים או ע״י הבל – לכן ג״ז הבל. (ועיי״ש עוד סברא מחמת שלא הי׳ בישול באופן זה כשגזרו חז״ל). וראה מה שכתב ליישב בבא״ח ש״ב חוקת כב. (וכת״ש עוד סברא מחמת שהוא כח שלישי. וראה שו״ת מחזה אליהו ב, מד, יח. מנח״י ג, כו). וגם בשו״ת לבו״מ יו״ד תליתאי י, ש״היתר הנ״ל ממילא ליתא כמובן״. וראה גם שו״ת שבה״ל ו, קח, ו, שכל שנקרא עליו שם בישול כדרכו הוא בכלל גזירה דבישולי גוים והוציאו רק עישון ומילחה וכבוש שאינו בישול במציאות. וביאר עוד בזה שם ט, קסב. שבות יצחק ו ע׳ סה. והרבה אחרונים סמכו על כך רק בצירוף עוד סברות – ראה שו”ת אחיעזר ד, כט. שם לו. מנח״י שם. ועוד.
#17626