האם יש ענין להחמיר לא לטבול במקוה בבוקר לפני שמתפנה בבית הכסא?

 

יש ענין בזה.

 

מקורות:

מדיני טומאה – ראה משנה מקוואות פ”ח מ”ד, חולין כד, ב. וכ״ה ברמב״ם אבוה״ט ה, ז לגבי בע״ק בבריא. וברמב״ם משמע שטמא בודאי ולא משום ספק כרש״י חולין שם. (ועוד איכא בגווה משום חציצה למ״ד שפוסלת בטבילת עזרא – ראה רמ״א יו״ד קצח, מג אם היא צריכה לכך. והוסיף שגם צריכה לבדוק עצמה. וראה ערוה״ש שם פט).

וראה במור וקציעה או״ח פח שנסתפק לענין טבילת עזרא. ובסידורו בית יעקב כתב לגבי זקן וחולה שאם לא הטילו מים קודם יטבלו שנית. אבל בבריא א״צ גם לכתחילה. וראה גם נחל אשכול א להקל בזה לענין טבי״ע. וכ״כ בגולות עליות מקואות שם. אמנם, במקור חיים לחו״י שם כתב לכתחילה להחמיר גם בבריא שירדה חולשה לעולם. וכ״כ בבא״ח ש״ב וירא כה.  וראה גם מט״א תרו, טו לגבי עיו״כ. ובאלף המגן שם שכצ״ל גם בכל השנה לגבי טבי״ע. משנ״ב שם בבה״ל ד״ה משום. כה״ח שם סא. וראה שו״ת שם משמעון או״ח כז. [וראיתי למי שהעתיק משמו שכן נהגו הבעש״ט והאוה״ח. ושגה ברואה, שקרוב לודאי שבדבריו אלה נתכוון על עיקר המנהג לטבול לפני תק״ש, ולא קאי אדסליק מיני׳. אלא שאין אתנו יודע עד מה מקורו. וגם אנכי לא שמעתי כדבר הזה בלתי היום].

 

 

#17622