« go back

May one eat on a flight during Sukkos?

 

Question:

I have a flight on Chol Hamoed to come to the Rebbe for Simchas Torah. Is there any reason not to eat on the flight? (I was thinking that this petur of osek bemitzva may be different than the petur of mitztaer where we are nevertheless machmir, as over here the choice is eating or not eating, vs by mitztaer the choice is eating in a sukkah or outside a sukkah, amongst other possible differences.)

 

Answer:

One shouldn’t fast but should eat non-mezonos foods.

Please see here:

Can I drink outside of the Sukkah if I am very thirsty?

I should add that it is not at all recommended to fast on a flight from a health point of view for fear of dehydration etc.

P.S. Indeed, generally speaking, a person who’s traveling is usually exempt from eating in the Sukkah, especially when doing so to fulfill a Mitzvah. However, in regards to the Minhag Chassidim in general, there are two independent points:

  • 1) to eat in the Sukkah even when it’s raining and not comfortable etc.
  • 2) not to eat or drink anything (even water) outside the Sukkah.

Accordingly, whether or not if “osek bemitzvah” has the same status as “mitztaer” in regards to point #1, #2 will still exist in practice.

 

Sources:

להחמיר שלא לאכול בהולכי דרכים – ראה ירושלמי סוכה ב, ה, והביאו במג״א תרמ טז. וראה בפמ״ג שם. בכורי יעקב תרמ, כו. ומיירי גם בנוגע לשתי׳ וגם בעת הגשמים וגם בהולכי דרכים. אמנם, במקום שאין סוכה מזומנת לפניו ומצטער מזה ה״ז ביטול שמחת יו״ט לגמרי ואין להחמיר – ראה שו״ת עולת שמואל צח. שם נט. והובא בבה״ל תרלט ד״ה וכל וד״ה הדיוטות. מנחת שלמה ב, נח, לח. ועלהו לא יבול ע׳ רכא. נשמת אברהם תרמ, ח. אלא שלענין ישיבה כשמצטער לא חשו להסברא שמבטל דמחת יו״ט – ראה שו״ת בנין שלמה מג, שהרי שמחתו לישב בסוכה כעת, עיי״ש בהמשך דבריו. וראה גם שו״ת זרע אמת או״ח צג. אמרי שפר קלצקין  סא. משא״כ כשמתענה וחובה לאכול. וראה שו״ת אבן יעקב חגיגה לז שמה שחייב בלילה ראשונה גם בירדו גשמים, שחובת שמחה בליל ראשון רק מדרבנן.

והנה, שקו״ט אם חובת הקבלת פני רבו שייכת בזה״ז. ובאמת, הושמט בכמה ראשונים בדין פטור מסוכה. אלא שאדה״ז הביאו. ולאידך, השמיט ללמוד תורה. ואולי רמזו ב״וכיו״ב״.  וראה הנסמן בלקו״ש לב ע׳ 62 הע׳ 28 הדעות בזה. אלא שבלא״ה הקבלת פני רבו היינו בלומד תורה הימנו או לראות פניו עכ״פ, כמבואר בדא״ח. אלא שבכ״מ משמע שהוא מצד כבוד רבו. ואכ״מ. ובכל אופן, הרי פטור גם מצד גוף העסק במצוה גם אם אין חובה גמורה. אבל שקו״ט בכ״מ אי שייך במצוה קיומית.

ואיך שלא יהי׳, הרי פטור גשמים אינו מחמת מצטער. ולאידך, עוסק במצוה עדיף ממצטער, שי״א שלא נקרא הדיוט. ובכמפורש בכמה דוכתי. ועוד, שמקום להחמיר גם בעוסק במצוה, כשיוכל לקיים ב׳ המצות, ואינו מפסיק מצותו, כבשינה בסוכה שיהא לו סוכה מיוחדת. ואכ״מ. וראה שו״ת לב ים טז. ובפרט בכגון דא שאינו מחמיר לישב בסוכה ואינו סותר למצוה האחרת.

 

#16718
#15493


Add Comment

Your Email address will not be published