How is one to pass his Tzitzis over the eyes during Davening while wearing glasses?

 

Question:

When passing tzitzis over the eyes during Baruch She’amar and Shema, how is one to actually pass the tzitzis over the eyes? Must he merely look at them (if at all), must they touch his eyelids, and what if he is wearing glasses?

 

Answer:

They should ideally touch the eyelids.

 

Sources & Explnation:

כן משמע מלשון הטור והשו”ע או”ח סימן כד סעיף ד (ובשוע”ר שם סעיף ו) בנוגע וראיתם אותו, שיש ליתנו ע״ג העינים. ומקורו מהעיטור סוף שער ב ח״ג שמעבירין על גבי עיניהם. ושם הוא בשם מדרש לקח טוב המכונה פסיקתא זוטרתא ס״פ שלח. ועוד. וכן משמע מכף החיים שם סקי”ד, בהמצוין שם בטעם וסגולה בדבר. וכן בהמצוין שם בסק”ח מהאריז”ל. וכלשונו בשעה״כ דרושי כוונת ק״ש דרוש ח בנוגע לולא תתורו: ותשימם על גבי העיניים שלך. וכן גם מהמובא בבאה”ט ומשנ”ב סק”ז בשם הקדמונים, והוא בשו”ת הרשב”ש סי’ כ”ו בשם רבנן סבוראי, ובמצת שימורים בשם קדמונים, שהמעביר ציצית על עיניו כשקורא פרשת ציצית מובטח שלא יבוא לידי עוורון. וראה בספר המנהגים ברכות ק”ש עמוד 11. אבל ראה בהליכות שלמה תפלה, פרק ז הערה 35 שהעביר ע”ג המשקפיים. וראה גם בלקט הקמח החדש סא, לז, שאולי יש להקפיד שלא להגבי׳ המשקפיים משום הפסק. אבל אנן לא חישינן לדעת הגר״א לחוש בנישוק וכו׳ משום הפסק, ומאי שנא ההעברה ע״ג עיניים מהגבהת המשקפיים. אבל לכאו׳ משקפיים ועיניים לנדו״ד היינו הך, שהעיקר – הראי׳ בפועל, החיבוב מצוה, והרמז שבדבר. (ונתפשט המנהג שלא לחוש בדברים הצריכים ראי׳ לחציצה בבתי עיניים, שכערוה בעששית היא דהא מתחזיא. ואכ״מ. וכמנהג הנפוץ בקריה״ת ובהגבהת התורה, קידוש לבנה, ברכת החמה, מאורי האש, ושאר ברכות הראי׳, וכן גם בעדי חופה וקדושין ושאר עדות. וכן נהגו בהסתכלות על נרות חנוכה. וכבר האריכו בנוגע לראיית חליצה ונגעים). אמנם, הסגולה שבדבר בנדו״ד אולי שייכת רק במעביר על עיניו ממש. ולהעיר מהשקו״ט אם יש מקום שהסומא יעביר על עיניו – ראה שו״ת שבו״י ב, לח שהוא חוכא ואטלולא. ובכה״ח כד, טז שגם סומא יעביר על עיניו שיש סוד בדבר. וכ״כ במאסף לכל המחנות כד, יא ולפ״ז מחמת הסוד שבדבר יש להעביר על עיניו ולא על המשקפיים. וראה גם בדעת נוטה ב, תשצא שמסתבר שצריך על העיניים ממש. וכן שמענו בהנהגת כמה מגדולי ישראל וחכמיהם. וראה קובץ בית אהרן וישראל נו ע׳ פו שכן נהג הגר״י ע״ה צדקה.

והנה, בתשובות פסקים ומנהגים מהר״ם מרוטנבורג א ע׳ רמז: נותן ציצית כנגד עיניו. ומשמע לא עליהם. ובאמת, בכ״מ נז׳ רק להסתכל. ובס׳ המנהיג רק להגבי׳ כנפות הציצית. אבל בשו״ע הוא כנ״ל – להסתכל וכו׳ וליתן אותו על העיניים.

ושקו״ט בזה בנוגע הנחת ידיו על עיניו בק״ש – ראה שו״ת דברי יציב ז, יב. אז״נ יב, נג. אלא שבזה יש שנהגו מלכתחילה בהפסק הטלית. וראה אצלנו בכללות ענין זה:

Should one keep his eyes closed and covered by his hand when saying ברוך שם by שמע?

ולהעיר במנהג כ״ק אד״ש לפני כל נשיקה להעביר על עין ימין ואח״כ על עין שמאל. (ולאידך, בוראיתם אותו רק מסתכל בהם. ואכן בשעה״כ שם כתב: ותבט ותסתכל בהם בכל פרשת ציצית ובהגיעך אל פסוק וראיתם אותו וזכרתם אז תסתכל בהם ב״פ. והיינו לא להעביר על העיניים, וכמפורש שם, לשים על העיניים רק בפסוק ולא תתורו, כנ״ל).

 

 

#15627