Will trees be subject to the laws of Orlah when they will grow fruit the same day that they are planted?

 

Yes, unless it was a barren tree before, or – according to some opinions – it was planted before Klal Yisroel arrived to Eretz Yisroel (at least in areas which were originally not part of Eretz Yisroel, or were conquered through Yehoshua but not subsequently through the olei Bavel).

During the second era of Yemos HaMashiach, after the final resurrection, some maintain there will be no prohibition against Orlah or other Mitzvos.

 

Sources:

ידוע השקו״ט מהי התועלת בעץ נטוע ועושה פירות בן יומו – תו״כ ר״פ בחוקותי. תנחומא קדושים ז (אבל בשבת לש ב נז׳ רק שמוציאין פירות בכ״י ולא דוקא ביום שניטע האילן) – דלכאו׳ אסורות משום ערלה.

ובהר צבי ר״פ בחוקותי בחוקותי הביא מהגרי״א הרצוג שיכול להקדיש ופטור מערלה. ועוד תי׳ דמיירי באילני סרק לפנ״ז, ראה רמב״ם מע״ש י, י שפסק כר״י בירו׳ ערלה א, ב, שמונה משעת נטיעת האילן סרק. אבל ברמב״ן ר״ה ט, ב פסק כר״ל.

ועוד אופן, שבמצאו נטוע לפני ביאת משיח פטור מערלה – תפא״י ערלה א, ב, מנ״ח מ׳ רמו. גן רוה קדושים ד״ה כי תבואו בדברי חנוך ד.

ויש שכתבו, שכיון שלעת״ל אין בהן ארס ל״ש האיסור לפי טעם הראב״ע קדושים יט. כג – ראה כמוצא שלל רב קדושים שם . ולפענ״ד ד״ז לא ניתן להיאמר. ויש שכתבו עד״ז שלעת״ל ל״ש תיקון לחטא עה״ד – להורות נתן קדושים שם. וכ״ז אינו ע״ד ההלכה.

ויש שכתבו שאי״ב דין ערלה לפי שעץ העושה פירות בשנתו הראשונה פטור מערלה – ראה מהר״ש גרמיזאן הובא ברדב״ז ג, תקלא. ברכ״י יו״ד רצד, ב ובשיו״ב שם ובכ״מ. וראה הנסמן בשו״ת יחו״ד ד, נב. אבל קשה לפרש כן בעניננו, שהרי הטעם שבכגון דא הוא בגדר ירק, ואילו כאן היינו שבדרך נס יוציא גם האילן פירות מיד. אבל י״ל שאם הוא בדרך נס פטור מערלה מה״ט גופא. ואכ״מ.

מצות בטילות לעת״ל – בזמן התחי׳ – תניא אגה״ק כו. ובכ״מ.

וראה גם בהנסמן בס׳ ימוה״מ בהלכה ב, מט-נ, שדן בחלק מהנ״ל.

ובכלל, גם אם נאמר שישמידו הפירות ואין תועלת מהפירות – עיקר הענין שראוי שיוציאו פירות בכ״י – ראה נצח ישראל נ שאכן פי׳ שכך הכוונה – ושלא תהא הפסק בין הרוחניות להגשמיות – ראה בארוכה לקו״ש לז בחוקותי.

 

 

#15130