What is the correct position during Tachanun?
Question:
While covering the head with the arm during Tachanun; is the head supposed to be touching the covering, or not actually touching only covering?
Answer:
There are many Halachois & Minhogim regarding specifics of Nefilas Apayim.
Among them:
- Nefilas Apayim requires one to tilt their head slightly upon their arm which is covered in a garment (sleeve, tallis, etc.). In this manner, their face is also covered.
- One should ensure that the head is tilted towards the arm and not the reverse where the arm is raised toward the head.
- One shouldn’t fall in their hand, nor upon the arm without a separation or cover.
- One should not just cover the forehead but also make sure the face is partially hidden from the ground below it.
However, it’s not clear whether the head needs to touch the arm or garment. I haven’t seen this specification mentioned.
It appears that the Rebbe would not lean on his arm, though during Shacharis at times he would touch his holy face with his Talis. During Mincha, the Rebbe’s sleeve would (usually) not be touching his face.
See the attached photos:
Should women and girls also cover their foreheads with their sleeves when saying Nefilas Apayim?
Sources:
ראה ריב״ש תיב. יוסף אומץ האן שח. שוע”ר סקל”א ס”א.
פמ״ג בא״א והגהות לבושי שרד למג״א ב. באה״ט קלא, ב. מעורר ישנים כו, כא. קצוה״ש כד, ג. משנ״ב בבה״ל ד״ה להטות. וראה פס״ד להצ״צ בחידושים על הרמב״ם ח, יג – שמב, א.
וראה כמה דקדוקים ומנהגים בהנסמן בס׳ כרע רבץ יב. ובפסקי תשובות סימן קלא.
והנה, בנוגע לכיסוי הפנים כמה טעמים נאמרו בזה. וברבינו בחיי קרח טז, כב משמע שזהו מעיקרי הענין דנפ״א עיי״ש הטעמים. וכ״מ בריטב״א מגילה כב, ב. וגם בפוסקים משמע שאינו מטעם צדדי אלא שזהו הגדר דנפ״א. ובכ״מ נתנו טעמים אחרים – ראה מט״מ עמוד העבודה דיני תחנון רד. מנהגים טירנא מנהגי חול יא ובהגהות מנהגים. סדה״י נפ״א. סידור של״ה שער השמים סוד נפ״א בסופו. שכנה״ג קלא בהגב״י י. מג״א שם ב. וראה גם כרע רבץ שם.
ותלוי אם הטעם הוא לחצוץ בינו לקרקע, או להסתיר פניו, או שכיסוי הפנים הוא ע״ד הדבקת פניו בקרקע כבנפ״א על הארץ. והנה, לטעם האחרון מקום לומר שצ״ל פניו דבוקות בכיסוי. אלא שלא מצינו כן בשום מקום. ועכצ״ל שגוף הכיסוי באיזה אופן דומה בדרך רמז להדבקת פניו בקרקע. וכמו שהטיית הפנים היא במקום הדבקת פניו. וכש״כ אם נאמר שבהטיית פנים או כיסוי פניו לחוד סגי וא״צ תרווייהו – ראה בהנסמן לעיל.
ואולי נפק״מ גם אם צריך כיסוי רוב הפנים שצ״ל פניו מוסתרות, או דסגי בכיסוי המצח שכ״ה אופן נפ״א בכיסוי איזה שיהי׳. וכן אם מועיל גם כיסוי והפסק ע״י שולחן, שאם כ״ה צורת נפ״א מעיקרא מקום לומר שצ״ל כיסוי פנים גם כשנשען על השולחן.
ויתכן, שבטלית עדיף להישען על הטלית, שכך אפשר בנקל לכסות גם מצחו וגם פניו בב”א, משא”כ כשמכסה בבגד – והיינו עם השרוול – יאחז זרועו באופן שמסתיר פניו, שבזה עיקר הקפידה שתהי’ מכוסה. וילע״ע.
#12978