Should women and girls also cover their foreheads with their sleeves when saying Nefilas Apayim?

 

Women are not obligated to recite Tachanun, yet they may do so if they wish, and many have the custom to do so. There are, however, many women who do not recite Tachanun.

Those who recite Tachanun should do so while lowering their head and leaning on their arm.

 

Sources:

בכלל, נפ״א רשות – טור או״ח קלא. אדה״ז שם א. ועוד. ומ״מ הוא מנהג שנהגו כל ישראל מימות עולם – אדה״ז שם. ועכשיו שוינהו עלייהו כחובה – ערוה״ש שם ב. ואין לזלזל בה ולבטלה בחנם – ראה חסל״א שם יא. שערים מצוינים בהלכה לאאזמו״ר כב, ה. [וי״א שלפי הקבלה נפ״א חובה – יפ״ל שם ב סד״ה והגם. כה״ח שם נג]. משא״כ בנשים שמעיקרא לא נתקבל אצל כולן.

נפ״א אצל נשים – ראה סוטה כב, א (וכבר העיר מזה באמת ליעקב שם ובאמת ליעקב לשו״ע או״ח קלא, א. נתיבות הקדש סוטה שם). וכן אצל רות – ראה שרש ישי רות ב, י. ומצינו כן בתקו״ז תכ״א מה, ב. וראה הנסמן בניצוצי זהר שם. וכן אצל אסתר – ראה אסתר ח, ג. ובפי׳ הגר״א שם. ושני נביאים מתנבאין בסגנון אחד – שכ״ה בבית אהרן קארלין שם.

ולכאו׳ יש לה״ר ממש״כ במהרי״ל הל׳ תפלה ובשו״ת מהרי״ל החדשות סי’ עב, וכן בהגהות מנהגים טירנא שחרית של חול, הובא במג״א קלא, ז, ובשו״ע אדה״ז שם ג, שבעז״נ נופלין ע״פ.

אבל יל״ד שהכוונה לאנשים שמתפללים שם. וכ״מ בשלחן שלמה קלא, ב, ובמשנ״ב יב. וכך הבין בזכרון אברהם (בינג) קלא, ב, והובא בילקוט הגרשוני שם ב, ושולל הנהגת הנשים בימיו שנופלות ע״פ (ומשמע דקאי התם על נפילת אפים ולא על גוף אמירת תחנון). אלא שאינו מבאר דבריו, והוא מילתא בלא טעמא. ואיך שיהי׳, מדבריו מוכח עכ״פ שכך נהגו בימיו. אבל בהגהות טהרת השלחן למג״א שם כת״ש שגם הנשים נופלות, אלא שלא נהגו כן.

ובאחרוני זמנינו כתבו כמה ישובים וטעמים למנהג כמה נשים שאינן אומרות תחנון כלל, וברובם ככולם לא חילקו בין גוף האמירה לנפ״א בשעת מעשה – ראה בכ״ז שו״ת מחזה אליהו א, כ. רבבות אפרים ד, לד. שם ח, תקמב. הליכות בת ישראל פ, יב. הליכות ביתה ז, א. שערי תפלה אנגלנדר יא. אבל ראה שם ע׳ תסג מהגרח״ק. וכ״ה בסידור שיח תפלה שלו, שהנשים נופלות. וראה גם רץ כצבי עניני נשים ה, יב ואילך. כרע רבץ יב, ח. וראה גם אבני ישפה תפלה טז, ה.

ובנוגע לגוף אמירת תחנון עכ״פ – ראה כה״ח ע, א בסופו, שהנשים מתפללות ״כל סדר התפלה כמו האנשים אין פחות מסדר העקידה עד סוף עלינו לשבח״. ומכיון שאין טעם נכון לחלק בין האמירה לנפ״א (שרוב הטעמים שנאמרו – ליישב המנהג בדוחק – מוסבים על גוף אמירת תחנון ולא על נפ״א), אין סיבה שיאמרו ללא נפ״א. וכבר נז׳ שמצינו בכ״מ נפ״א בנשים.

 

 

#2880