Why is it required to have a Mikvah lady witness the submersion?

 

Wouldn’t some sort of hair net that contained the hair without interfering with the water make much more sense?

 

Answer:

Please note that AskTheRav receives many questions from our visitors every day. We strive to answer these matters of practical Halacha in an efficient manner. Therefore, we ask our visitors to limit their questions to those of practical Halachic nature rather than learning style research questions, so that we can spend our time serving you best with your Halachic questions.

In regards to your question:

In cases where a Mikvah lady is not available (after consulting a competent Rov), there might be room to permit arranging one’s hair in a way that would ensure that all hair will be submerged when immersing and would not entail a Chatzitzah. However due to the severity of a Nidah, (and being that it’s a sin punishable by Kares), in a normal situation, we will not rely on such an arrangement, and Halachah requires a Jew above the age of Bas Mitzvah to ensure that she immerses entirely.

The simple difference is, that with a Mikvah lady there is no shadow of a doubt that the immersion was 100% kosher, which is impossible to verify just by wearing a net. It is important to note that even if a small part of one individual strand of hair (certainly the same is true for any part of the body) was not fully submerged in the water, she still remains a nidah completely, and it is the same level of an isur kores.

There are also other halachic advantages in having someone supervise the tevilah and even ensuring there is no chatzitzah prior to the tevilah, as enumerated below.

Nonetheless, in many mikvaos, the woman wears a towel or robe and hands it to the mikvah attendant when she enters the water. The attendant turns her eyes away until the woman has actually gone into the mikveh. The attendant then watches the tevilah to make sure that the woman was entirely submerged in the water, particularly that all of her hair were under the water, and lets her know that tevilah was kosher. Afterward, the attendant averts her eyes again.

A woman who is not comfortable with this arrangement could ask the attendant not to come into the mikveh room until she entered the water, and stay only for the amount of time needed to confirm that all her hair was fully submerged. Also, if whatever reason the woman wants to stay in the Mikvah for a few minutes after tevila to have private time, she can always ask the mikvah lady to accommodate her, so long other women aren’t waiting.

 

Sources:

טור ושו״ע יו״ד סי׳ קצ״ח סעי׳ מ׳, ב״י ב״ח ופרישה שם.

ובב”ח: וכתב אדוני אבי הרא”ש: ותעמוד אשה על גבה וכו’ והראב”ד כתב וכו’. נראה מלשון רבינו דהראב”ד חולק הוא אדברי הרא”ש, והוא לפי שכתב הרא”ש: ותעמוד אשה על גבה וכו’, דאלמא דכשאפשר שתעמוד אשה על גבה – אין לה לסמוך על כריכת שער ראשה לכתחלה, ואפשר דאם עברה על אזהרה זו צריכה לטבול שנית. אבל להראב”ד אם כרכה שער וכו’ – עלתה לה טבילה, אף על גב דאפשר היה לה להעמיד אשה על גבה ולא העמידה, אין להחמיר עליה לחזור ולטבול שנית. אבל אם אי אפשר לה באשה שתעמוד על גבה, כגון שהיא דרה יחידה בעיר אי נמי אין חבירתה רוצה לילך עמה – א”צ שיעמוד בעלה על גבה אם היא חוששת פן תתגנה עליו כשיראה אותה ערומה. ואף הרא”ש מודה בזה. ומה שכתב הכל בו דצריכה להוליך עמה בעלה, היינו אם אינה חוששת שתתגנה עליו. ועיין במה שכתב בית יוסף על שם הראב”ד בספר בעלי הנפש, וז”ל: צריכה שתעמוד אשה אחרת על גבה, ותראה שלא נשאר משערותיה על פני המים, או שתכרוך שערה על ראשה וכו’. אלמא דס”ל דאפילו לכתחלה די לה בשתכרוך שערה, ואינה צריכה אשה אחרת. אבל להרא”ש צריכה אשה אחרת, וכדפרישית. ודלא כבית יוסף דכתב דהראב”ד והרא”ש מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, דליתא אלא כדפרישית. והכי נקטינן כהרא”ש, וכן פסק בשלחן ערוך (סע’ מ). וכתב עוד דהוא הדין כשהוא לילה ואי אפשר לעמוד בנר אצל הנהר, תכרוך שערה וכו’ והוא תשובת הרשב”א שהביא בית יוסף.

ובשו”ת זבחי צדק יו”ד יח: בעיר אחת שאין יכולים ליקח עמהם אשה כדי לעמוד עמהם בשעת טבילה ולראות כדי שלא ישאר משערות ראשה החוצה, והמה נזהרים הרבה ולא יניחו לשערות ראשה שיצאו חוץ מן המים, אם מותר לטבול בלא אשה שתעמוד על גבה או אסור וכו׳. וכתב הב”ח ושאר אחרונים ז”ל, דכל זה בדיעבד או בשעת הדחק, אבל לכתחילה לא תעשה כן, אלא מוכרח ליקח עמה אשה. והנה מ”ש בשאלה: ‘שאינם יכולים ליקח עמהם אשה’, לא ידענו סברתו של דבר, למה אינם יכולים ליקח אשה. ועל כן אנחנו מזהירים ומזרזים שיעשו כל הטצדקי מה שיכולים לעשות, ויקחו עמהם אשה.

ובערוה״ש יו״ד קצח, פז הביא עוד טעם: לבד זה ידוע שנשים ילדות מבוהלות בעת הכנסן למים, ויכול להיות שלא תטבול יפה, ולכן המנהג הפשוט בכל תפוצות ישראל שעומדת אשה עליה בעת בטבילה, וקורין לה טוקערי”ן.

וכבר כתב בשו״ת קנאת סופרים כא, שהוא גם לראות שכל גופה יהיה מכוסה במים.

וראה גם בשו”ת דברי יציב יו”ד צה, ו, דתליא בפלוגתא, ור״ל שלדעת כלבו ואגור בשם מהר”ם הצורך במשגיחה אינה רק עבור השערות אלא לראות אם טבלה כדין. ולפ״ז אפילו בליכא שערות חייבת שישגיחו עלי׳.

ועוד איכא בגווה: ראה בפתחי תשובה יו”ד קצח, כא: ועי’ בספר לבושי שרד שכתב וכו׳ על כן ראוי שיתן לאשה העומדת על הנשים בעת טבילה מדה של עשרה גודלין, למען תדע ליזהר בדבר. ויזהירנה שאם לא יהיה כ”כ ממעל לטבורה של הטובלת – לא תטבול, אא”כ תוכל לשכב לארץ בתוך המים כמו דף, לא שתקפל קצתה על קצתה, ויהיו המים עולין למעלה מכל גופה. וגם בכל דיני הטבילה החיוב מוטל על כל מורה להזהיר תמיד להאשה העומדת על הטבילה, ולא יסמוך במה שהזהירה פ”א רק יהיה רגיל בכך.

וראה גם בשיעורי שבט הלוי קצח, מ, ד: שתראה שלא ישאר משער ראשה צף – כך היתה עיקר התקנה, אבל למעשה צריך גם שתבדוק אם קצצה צפרניה, ואם אין חציצה על גופה, ואם טובלת בעמידה נכונה. לכתחילה אין למנות עומדת על הטבילה מי שראייתה חלשה וצריכה להתכופף ולהתאמץ הרבה כדי לבדוק אם אין שער ראשה צף, שמא לא תשתדל לבדוק היטב.

וכן מוכח ממה שכתב הט”ז שגדולי הדור, המהרי”ק והשר מקוצי, הצריכו את נשותיהם לעמוד לפניהם לפני הטבילה לראות אם אין בהם גרב וכיו״ב.

ובשו״ת משנה שכיר יו״ד קלד, שבעל דברי חיים מצאנז היה קורא את הבלניות המשגיחות על טבילות הנשים במקוה מדי חודש בחודשו, ומסביר להן כל מה שצריך להשגיח היטב על כל ענייני הטבילות שיהיו כהלכה.

ובטהרת הבית דיני חציצה סמ״ה בהערה  נא – ע׳ קעב: ובפרט צריך שתזהר בעיון הגוף של הטובלות, שעיון הגוף דבר תורה הוא, וכדקי”ל בשו”ע (קצט, ח) “שאפילו אם חפפה והתרחצה ולא עיינה בכל גופה, לא עלתה לה טבילה, שעיון הגוף דבר תורה הוא”, ולא רבים יחכמו לדעת הלכה זו, וכן אני נוהג להזהיר לעשות כן, והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כנהר.

 

 

#12416