Timeframe for Kvius Seudah

 

Question:

Is it mitztaref for kvius seudah if one eats Mezonos crackers more than 4 ביצים but each kzayis was eaten during a timeframe more than אכילת פרס?

Same question, if one has eaten less than 4 ביצים and then waited a shiur אכילת פרס (or maybe some other shiur?) before eating more.

 

Answer:

In order to be mitztaref each kezayis has to be eaten within כדי אכילת פרס. Additionally, all the כזיתים must be eaten consecutively (or during an amount of time which is equivalent to כדי אכילת פרס per כזית).

 

Sources:

הטעם פשוט שכל שהפסיק ביניהם היאך יצטרפו זל״ז.

והנה, בשוע”ר סי’ קעז ס”ב שכל מה שבא תוך הסעודה הוא מכלל השביעה שנאמר בה ושבעת וברכת. לאידך, בסברה״נ פ״ב ה״ב שרק לפתן המשביע מצטרף לשיעור שביעה בלחם שאינו גמור. ובגיליון סברה״נ אצלנו כתבנו שכפה״נ חזר בו בסברה״נ, דלא מסתבר לחלק בין שיעור שביעה בסעודת לחם, לשביעה בלחם שא״ג. וראה מש״כ בהשמטות למ״מ וציונים להלכה היומית אות תלח. ועכ״פ, היינו רק לענין שביעה ולא לענין שיעור, שהשיעור דד׳ ביצים היינו בתכיפות. ואף גם באכל פחות מכדי שביעה ונמלך שנקט רבינו בסדר ברה״נ ד, שאכילתו הקודמת מצטרפת לאכילתו האחרונה לענין השביעה – וראה אצלנו עה״ג בסדר ברה״נ שם בהבנת דעת רבינו – ה״ז רק באכל ד׳ ביצים באחרונה. והיינו שההפסק פועל שאינו מצטרף.

אמנם, להפמ״ג רי בא״א א, בשביעה שהוא דאורייתא א״צ כדי אכילת פרס לברהמ״ז. וכדעתו כ״כ בשו״ת פנים מאירות ב, כז. (אבל לדבריו כ״ה גם בברהמ״ז דרבנן). אלא שמזה שנחתו כאן לשיעור בביצים, עכצ״ל דתליא בשיעורא. ובסגנון אחר שאפילו אם הוא שביעה אם לא אכל כזית בכדא״פ אינה אכילה, וכמ״ש במשנ״ב רי בשעה״צ י. וראה מנ״ח תל. שו״ת אג״מ או״ח א, עו.

[ולהעיר מדוגמתו, שמצינו בדעת החת״ס בשו״ת או”ח מט, שבברהמ״ז קרוב לודאי דאי שבע לי׳ בפחות מכזית סגי, דהתורה תלי ליה בשביעה״. אבל בשו״ת הרדב״ז ב׳רכד, והב״ד בשע״ת קצז, ח משמע דבבציר מכזית אינו מתחייב גם בשבע].

ולא שנא מכביצה דנט״י שלדעת אדה״ז צ״ל תכופים זל״ז – ראה סדר נט״י לסעודה סעיף יח, וז”ל: “והשיעור לצרף לכביצה הוא שיאכל כל כזית בכדי אכילת פרס”. ובקצוה״ש לו בבדה״ש ה – והועתק בתורת מנחם לסדר נט״י: בס’ תשובות מהרי”ש להר’ ישרא’ יעקב יעב”ץ אב”ד דקרעמענטשוק בסימן ו’ [והועתק בשוה״ג לשו״ת הצ״צ או״ח קח] הביא מכתב מאדמו”ר ר’ ישרא’ נח ז”ל בן אדמו”ר הצ”צ ואעתיק ממנו מה ששייך לכאן וז”ל בסידור בדיני נט”י ססי”ח והשיעור כזית בכא”פ הפי׳ פשוט דהזיתים יהיו תכופים זל״ז וכמה זיתים שיש בכביצה כן יהי׳ שיעורו בכא״פ כמו ב’ שיעורי או ג’ שיעורי כא”פ לכל מר כדאית לי’, עכ”ל. ומש”כ שהזיתים יהיו תכופים זל”ז לכאורה כוונתו שיהיו ממש זאח”ז כשגמר אכילת זית א’ יתחיל תיכף אכילת זית שני וכו׳. וצ”ע דמדוע לא נימא שאפי’ אם מפסיק מעט אלא שמתחיל לאכול הכזית הב’ בתוך כא”פ יצטרף עם הזית הראשון לכביצה. ע״כ מקצוה״ש. וכעי״ז מצינו לענין כביצה דסוכה – בכור״י תרכה יג. שיעו״ת ג, יט. ויש מחמירים שצריך שיאכל כל הכביצה בכדא״פ, ראה מט״א תרכה, נב. כה״ח תרלט, נא. ולעניננו ראה שו״ת אג״מ או״ח א, עו.

וראה כתר ראש פא בשם הגר״ח מוואלוזין. אבל ראה שו״ת דובב מישרים א, מח. אפיקי ים ב, א. וראה בארוכה הנסמן באדרת תפארת דורי ה, ה ואילך. שם ו, יז. לחמי ברכה זילברשטיין כא. ועוד.

 

 

#12168