Chatzitza for Men’s Mikvah

 

Question:

I had a ingrown toenail the doctor bandaged it and said it cant get wet. Is there a point to cover it well and go to Mikvah or is there no point because there is a Chatzitza?

 

Answer:

You could go with it covered.

 

Sources:

לכמה דעות אין חציצה פוסלת בטבי״ע. ועכ״פ כשאינו ברובו – ס׳ האשכול א, א. שו”ת גנת ורדים יו״ד ו, יא. מאמר מרדכי הובא בשע”ת פח, א ובה”ל שם ד״ה וכן פשט. ובמאמ״ר שם שכן המנהג. חכמת שלמה שם. דע״ת וארחות חיים ספינקא תרו. תהל״ד שם. אבל בפירש״י יומא פח, א ד״ה אימא מבערב מוכח שפוסלת. (אבל בתורת רפאל שבת טו דהתם מיירי לטהרות. אמנם בר״ן שם דקאי לד״ת). ובאשכול פי׳ שם בגמ׳ באו״א ע״פ הרי״ף. וכ״ה לפי הגי׳ שהביאו רשב״א וריטב״א יבמות מז, ב ובנדה סז, א. וראה קובץ עהרמב״ם סוף הל׳ ק״ש בדעת תוד״ה חוצץ יומא לא, א. וכן מוכח קצת בראב״ד ברכות ו, ה. וראה גם בראשית חכמה שער האהבה יא דמשמע שחציצה פוסלת.

וראה מנ״ח קפ. שו״ת דובב מישרים א, עא. מנח״י ו, פח. ח, עח. שבה״ל א, כד. ועוד.

ולהעיר שלא הובא חומרת השל”ה להסיר כל חציצה בטבילת עיו״כ בשו”ע רבינו, אף שהביאוהו שאר הפוסקים. אבל ראי׳ גמורה אינה, שלא הובא במג״א. ולהעיר שבמט״א תרו, ח מפורש שבשאר טבילות הזכרים אין מדקדקין כ״כ.

וי״ל שגם למ״ד שפוסלת בימינו שנתבטלה תקנת עזרא והוא רק ממנהגא י״ל שאינה פוסלת. ורק בזמנם נהגו בה כדין טומאה וטהרה ממש. וכסברא זו כתב בשו״ת מאמ״ר שם. ודוחק קצת. ועוד יש לחלק בין טבילת בעל קרי מה״ת לתרומה וקדשים, לתקנת עזרא וזה נראה יותר. וכ״כ בארחות חיים ספינקא ודע״ת תרו. ובשו״ת עמק הלכה גאלדשטיין ג, מא הביא מא״א מבוטשאטש פח, שגם בזה״ז דינא הכי. אלא שמפורש שם הפכו ממש. אמנם, הדברים שם נוטים לכאן ולכאן, שכתב כן בצירוף סברות נוספות. וצ״ע ממש״כ בספרו אמרות טהורות ליקוטים שנזהרים לעשות חפיפה. ואולי שלא יהא רובו המקפיד. ודוחק.

ולהעיר מס׳ המנהיג הובא בדע״ת שם שבשימש – משא״כ בבע״ק שצריך חפיפה – צריך רחיצה רק מאבנטו ולמטה. אבל משמע שם דהיינו ללא טבילה כלל.

ואף שי״א שטבילה לתוספת טהרה חמור יותר, ואכ״מ, ובנדו״ד בפרט (לענין חציצה בטבילה שלפני המילה) ראה זכר דוד מודינה מהדורת אהבת שלום א, מח – ע׳ שכא – מ״מ בכגון דא ודאי יש לסמוך אמקילים. ופוק חזי מאי עמא דבר שלא נהגו להקפיד בדיני חציצה. ועכ״פ לא במיעוט המקפיד.

וראה אצלנו בהלכה יומית תצז.

ובתנאי שמכניס האבר למים שאל״כ גרע מחציצה – ראה לקו”ש לח 19 הע׳ 19. לט ע׳ 75.

 

 

#12161