1. What would be preferred, to Daven Maariv early with a Minyan (in a case where one Davened Mincha after Plag), or to Daven Beychidus after Tzeis? 2. In general from what time can one start Davening Maariv Lechatchila?

 

1. Being that you Davened Maariv in the past after Tzeis Hacochovim, you should continue doing so – even if it means not Davening with a Minyan – as long as you continuously are Makpid to do so.

See also the following link here.

 

2. The ideal time for Davening Maariv is after the emergence of three small stars. Three medium stars appear, according to the Alter Rebbe, when the sun is approx. 6 degrees below the horizon. Three small stars can be seen when the sun is approx. 6.6 degrees below the horizon (in other words, in New York, a few minutes later).

In simple words it’s not a set exact amount of minutes rather it changes throughout the year. There are computer programs and apps which can calculate this information for you depending on the location and date.

 

Sources:

א. בשו”ע סי’ רל”ג ס”א נפסק דעביד כמר עביד וכו’ אבל מ”מ לא יעשה תרתי דסתרי.

והנה פשטות ל׳ הטושו״ע דאינו יכול לשנות מנהגו לעולם, כיון דסתרי אהדדי. ולדעת רוה״פ דהיינו אפי׳ בתרי יומא לא איכפת לן אפי׳ לזמן רחוק, דכיון שהחזיק שהוא זמן מנחה, שוב אינו יכול להתפלל אז ערבית, שנמצא סותר תפלתו שלפנ״ז. ובשלמא בדבר שבידו להכריע כחד מ״ד, שיכול בזקנותו לשנות דעתו. ואף גם בזה שקו״ט מדין נדר. (ראה שו״ת לבושי מרדכי ח״א או״ח סצ״ו. ולהעיר ממ״מ (לר״י כלץ ואינו הבעל המ״מ) שחיטה פי״א ה״ז בשם הרב הגדול בעל הכללים), אבל בדבר שלא הוכרעה ההלכה ואין בידינו להכריע במחלוקת תנאים, היאך יכול לשנות ולהחזיק לילה כשסותר להנהגה הקודמת, וה״ז כעושה מקולי ב״ש וב״ה, ראה רא״ש ברכות כז, א. ולהעיר משו״ת חת״ס או״ח קמב. אבל בשו״ת להורות נתן ח״ב יו״ד סע״ח סקט״ו אזיל בתר איפכא. ואין דבריו מוכרחים. וראה גם ישראל והזמנים ח״א סט״ו סוף פ״א.

והנה בחי’ צ”צ על הש”ס ריש מס’ ברכות (מובא גם בבדה”ש סי’ כ”ז סקי”ב) שמי שרגיל להתפלל מעריב אחרי צאת לא יתפלל קודם לכן אפי’ אם בגין כך לא יתפלל עם המנין (ודלא כפוסקים אחרים – ראה שו״ת אג”מ או”ח ח”ב סי’ ס’). ופשוט דמיירי גם כשתתבטל אצלו תפלת הצבור לגמרי, דהרי קאי הכא במי שנמצא במדינה שמתפללים ערבית קודם צאה״כ. וכרגיל בזמנם.

ב.  ראה סידור אדה״ז סדר הכנסת שבת. וראה בארוכה קובץ אהלי תורה ג׳ תמוז תשנ״ז. משולחן הבד״צ שבועות תשע״ה.

ובחשבון ג׳ כוכבים קטנים – כתב בסידור שם שיש להחמיר בקיץ כשעה שלימה אחר השקיעה. ויתכן שהוא רק כדי לעגל החשבון. וגם אצלנו נכתבו הדברים בקירוב.

 

 

#2517