My therapist recommended I read some books, however I don’t really have the time to read them during the week. Am I allowed to read them on Shabbos?

 

I also have a fear of giving birth and someone recommended a book to help can I read that book on Shabbos?

 

Answer:

These books may be read on Shabbos, as it is for medical purposes.

The same applies to the book to aid in giving birth.

As a general rule, however, it really depends on the nature of the books: If these books are psychological by nature then it has the Halacha of books of wisdom. They may be read on Shabbos, however a G-d-fearing person would be stringent.

If they are more of a practical matter, especially if they involve things that are forbidden to do on Shabbos they should not be read.

 

מקורות:

ספרי חכמה – שו״ע אדה״ז שז, לא. שו״ת הרמ״א ז. ויר״ש יחמיר – א״ר מא. משנ״ב סה. וראה עד״ז בערוה״ש יא. והכי איכא למשמע מאדה״ז,ממה שהביא גם שיטת האוסרים, לפי שראוי לבענ״פ לחוש. וראה שו״ת עמק הלכה א, מג.

והנה, פשוט שספרי רפואה בגדר ספרי חכמה, וכדמוכח במקור הענין, בשו״ת הרשב״א ז, רפח. אגור תקח. שלה״ג סג, א. וצ״ע בשלחן שלמה שז, כז.ב. וכוונתו להאוסרים ספרי חכמה. ואדרבה, ברופא מותר לכו״ע, שה״ז מצוה ראה ביצחק יקרא על המשנ״ב.

וכ״ה בלב אברהם בהערות הגרשז״א בתחילת הספר לפרק יג. נשמת אברהם שז, יז, ו.

וכש״כ בנדו״ד בחולה עצמו שהוא צורך מצוה וצורך הגוף. וכ״ה במו״ק ליעב״ץ שז ברוצה לרפא חולה, ועאכו״כ בעניננו. וה״ז צורך הגוף ממש (ועדיף מאגרות שאלות שלום שיש ספק צורך הגוף ואינו בגופו ממש), ובפרט כשקורא בהרהור.

ואין לאסור משום הכנה – ראה שש״כ כח, צב.

בספרי פסיכילוגיא – לכאו׳ פשוט כבפנים. ובמלאכות אסורות – ראה דרור יקרא ע׳ תפו. וביום השבת כט הע׳ עא. ולרוה״פ, גם ספרי בישול אסורים, שו״ת רבבות אפרים ג, ערה. שש״כ כט הע׳ קכד. איל משולש ב הע׳ לא. מנוחה שלימה בתשו׳ בסוה״ס. וגם למתירים ה״ט כיון שהעיקר מלאכת הטעמת התבשיל ולא הבישול עצמו, ראה שש״כ שם. שו״ת אבני ישפה א, עז, ד. וראה שו״ת  בא״מ ו, סז.

וראה הלכה יומית אות צט.

 

 

#4067