« go back

Is one allowed to pull open the seal of a carton orange juice bottle on Shabbos? I am referring to the seal under the cap that you need to pull hard to rip off.  

 

There is a argument amongst contemporary Poskim, if one is allowed to open it on Shabbos.
Therefore one should open before Shabbos.

If one forgot to open before Shabbos, there is room for leniency. Best however to remove the entire top of the carton and avoid the issue.

See also Article #191.

 

Sources:

יש כמה פרטים לדון כאן: קודם כל אם זה בגדר נקב חדש. ראה משנה שבת קמו: שובר אדם את החבית, ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי. ובגמרא שם ושוין שנוקבין נקב ישן. וראה שו”ע סימן שיד סעיף א ואדה”ז סעיף ב שגזרו על כל נקב, אפילו עשוי להוציא בלבד, גזירה שמא יבא לעשות נקב שחייבים עליו.

בנוגע נקב ישן – ראה שו”ע סעיפים ב-ג אם הוא בכל כלי, או דוקא בכלי חרס, ואדה”ז פוסק: ויש לסמוך על דבריהם במקום צורך גדול.

ויש מקום לדון שזה ככלי מוסתקי שמותר לשברה. לאידך עיין באדה”ז סעיף יג שמבואר שאפילו בכלי מוסתקי מותר דוקא לשברה, ולא לעשות פתח אפילו להוציא בלבד.

וכן יש לדון שזה כחותלות של תמרים המבואר בסעיף ח שמותר להפקיע. ולכן הקילו כמה פוסקי זמנינו. לאידך, שם התירו לסותרו לפי שהוא כמי ששובר אגוזים, והיינו דוקא שבירה ולא לעשות פתח. ויש גם כן דעות שיש איסור מחתך.

ובהתאם לכל הנ”ל המקיל בשעת הדחק יש על מי לסמוך. ובהיות ורבו הדיעות בכ״ז וישראל אדוקים במצות עונג שבת הנח להם במנהג שנהגו.

וראוי ונכון לפתוח מבעוד יום, כדי לימלט מכל מיני חששות. ובמכ״ש מפתיחת המגופה וכיסוי היין שבזמנם – ראה סה״ש תש״ג ע׳ 74. סה״ש תרצ״ו (מהדו״ח) ע׳ 141.

אגב: שמענו שהרבי רצה שיפתחו הבקבוקים קודם שבת. אבל כשלא פתחו מאיזה סיבה, ראינו בעינינו מעשה רב שהרבי פתחו בעצמו בהתוועדות.

 

 

#3381

 

 


Add Comment

Your Email address will not be published