How may one clean up Seforim from a table on Shabbos and put them back on the shelf?

 

If your intention is to clear the table, but not to organize the Seforim, then you are allowed to take the Seforim off the table and put them back on the shelf.

When removing from the table it should be done in the same manner as done when clearing a table and not as done when putting them on a shelf. Therefore, if the normal way to take off the Seforim from the table would be not to take off one by one, and the only reason you are taking them one by one is to put it on the shelf, this would not be permitted.

Also, if they are not mixed together and each Sefer is on a different part of the table there is no problem to place it back on the shelf.

 

Sources:

עיין תוס׳ שבת עד, א ד”ה היו. ועיין ט”ז סימן שיט ס”ק י”ב שיש איסור בורר בכלים. ואף שמצינו מקילין (ראה שו”ת מהרש”ג ח”א סימן  לז ועוד, שאין בורר רק אם הדרך להשאירו מבורר, משא”כ בכלים הדרך ששוב חוזרים ומתערבים) – סתימת לשון אדה”ז סעיף ח שאין חילוק כלל, ובכל כלים שייך בורר. וכן נקטו רוב ככל הפוסקים.

ברירת שני מיני אוכלין כששניהם אינו רוצה עכשיו (מיון) – עיין פמ”ג מש”ז ס”ק ב ד”ה דע, שדעתו להקל. ועיין משנ”ב ד”ה היו לפניו, שאוסר, וכתב שעצם ההפרדה הוי בורר. ובכ״מ כתבו בדעת אדה״ז – עפמש״כ בהגדרת בורר בב׳ מיני אוכלין – להקל.

לאידך, ילה״ע, שבפמ״ג במש”ז ס”ק יב מביא ראיה לקולא מחלמון וחלבון. אבל לפי איך שאדה”ז מפרש חלמון וחלבון שהם מין אחד, אין ראיה לדעת הפמ”ג. ולמעשה, רוב האחרונים מחמירים, ואין להקל בספק דאורייתא. וראה כאן:

Can I play chess on Shabbos?

בספרים – עיין שש”כ פ”ג סעיף פא. ועיין ג”כ במילואים לסעיף הנ”ל. ועיין שבת כהלכה פרק יב סעיפים קטז-קיז.

 

 

#2812