Can I regift a present of food that has a Hashgocha which I wouldn’t rely on?
How about other products that are not Cholov Yisroel/Pas Yisroel, etc.?
Answer:
It depends. If it’s an item which you consider not Kosher, but others consider it Kosher, or if it’s Kosher only based on an opinion which is rejected by mainstream Halacha, you may not regift it to another Jew. However, if you are adopting a Chumra but deem the food Kosher, you may give it to someone else.
There are also ‘in between’ situations, where there are various opinions, and you follow a stringent opinion while others follow a lenient opinion. One example is when there is divergent Halachic rulings for Sefardim and Ashkenazim.
Often people only know that their community ‘doesn’t hold of this leniency’ or ‘of this hechsher’, but don’t know why. Here are some details about some of the examples you mentioned.
Pas Paltar is permissible according to Halacha, but many communities are strict. You may give it to someone else.
Cholov Stam, or “Cholov hacompanies”, is not acceptable according to most Poskim. You shouldn’t give it to others.
If you don’t eat from a particular Hechsher, but it is legitimately Kosher, you may give it to someone else.
Sources:
חקרוה גדולים וטובים בכ״ז – ראה להלן. וחילוק הנזכר כפנים – ראה חיים של שלום ב סוסי׳ קיג הובא בדרכ״ת קטז בסופו. הגהות מח״ס תעלומות לב לישרי לב או״ח מערכת פ (ט, ג). חקר הלכה מערכת א איסור לאו לפני עור ז. דבר יהושע ב, מ, ד (ועיי״ש א, נט, טז. ועכצ״ל ולחלק כנ״ל). ועד״ז – ולא ממש – מנחת שלמה ב, לה אות יז. חזו״ע שבת ב ע׳ שעז. וראה שש״כ מז הע׳ פח. עמק התשובה א או״ח קיב. וראה משנ״ב שפו, מז (לענין אחר. אבל אם נאמר שמותר ליתן לאחר, מדוע אסור לערב דהא חזי לאחריני. וי״ל כנ״ל). ועפכ״ז יל״ע בכל הבא לקמן, שיתכן לחלק בין הדבקים כנ״ל.
ולהעיר שברבינו בחיי וירא יח, ח משמע לגבי חולין בטהרה שאי״ב איסור מדינא בדבר של חומרא. ולהעיר שאאע״ה האכיל בב״ח למלאכים לחד מ״ד. וראה פרדס יוסף שם. הקדמת שו״ת בית אפרים יו״ד. וראה עלינו לשבח זילברשטיין בראשית שו״ת צג.
ויש עוד צירופי קולא, בדרבנן, ובשוגג או אנוס שי״א שאין איסור לפנ״ע.
וראה שד״ח מערכת ו כלל כו, כח. מה שאסף כעמיר גורנה, בס׳ ללקוט שושנים ג קונטרס ג משרש א סט״ז. וחלק ממ״מ וציונים דלקמן הועתקו משם: שו״ת מבי״ט א, כא. שער המלך לולב ג, כה. אישות ט, טז. הגהות מעשה חושב שם ושם (וע״פ חילוק הנ״ל יש ליישב – וכבר הקדימוני בזה). המקנה קדושין לט, א ד״ה אריוך. פמ״ג רצט בא״א יז. יהודה יעלה ב, רס. משאת משה א יו״ד ד. הובא בפת״ש יו״ד צב, ח. ועוד. בית שלמה חסון יו״ד טז. שו״ת כת״ס או״ח סו. יו״ד עז. תוספת ביכורים או״ח תרנד. שו״ת מנחת שי כא. מהרש״ם ה, פ ד״ה וגם עיקר. שו״ת הריב״א א, סוסי׳ יז. החפץ חיים פלאגי יא, מט. שם נה. מזבח האדמה סוסי׳ תמז. דרכ״ת קיט, מח. כה״ח תנג, טז. מנחת יו״ט צח, קיד. שערים מצויינים בהלכה קלו, ט בקו״א. מנחת שלמה מד. שם נא, כג ד״ה באות י״ב. סו ד״ה ועל. דברי יציב יו״ד נו. אג״מ יו״ד ב, מט. שם קפד. שם אה״ע ד סא, ב. משנת יוסף א, כב א. שם כג. שם לב. יבי״א ט, או״ח סוסי׳ לד. שם יו״ד כח, ד. הליכות עולם ו ע׳ רנא. חזו״ע סוכות שכב ואילך בהערה. בא״מ ה, קלה. עמק התשובה שם קמה. ועוד רבים אחרונים חביבים.
#1616