Article: Cosmetic Surgery in Halachah

 

Orthodontic care to straighten teeth (i.e. braces), maxillofacial surgery to improve the look of the jaw, plastic surgery for cosmetic purposes—as well as other elective treatments may constitute the issur (restriction) of chavalah (causing injury) or sakanah (unnecessary danger)—especially when using general anesthesia. This would apply equally to men and women. But what about the halachic prohibition of “lo yilbash gever” (a man should not wear [a woman’s clothing]), which many poskim maintain include a man beautifying himself—are these cosmetic corrections therefore restricted for men?

Using orthodontics—generally, non-invasive treatment—has been determined acceptable by poskim, since chavalah and sakanah do not usually apply. It is considered “corrective” in the sense that a person is attempting to normalize their appearance and not utilizing braces for beautification, so it is also permissible for boys and men.

Plastic surgery is considerably more invasive, but there are many poskim who deem it permissible for women who are embarrassed by their looks. These guidelines are stricter for men on account of lo yilbash, but in cases of emotional tza’ar (distress) and agmas nefesh (mental anguish) caused by their physical appearance, there is room for a heter (exemption).

Certainly for reconstructive surgery (whether due to injury or a congenital physical condition), no additional dispensation is needed, even for males.

 

Sources:

ניתוח קוסמטי בהלכה

חבלה – שו”ע חו”מ סת”כ סל”א. רמ”א יו”ד סרל”ו ס”ב. שו”ע אדה”ז נזקי גו”נ ס”ב. שמירת גו”נ סי”ד. אבל כבר כתבו האחרונים, שלצורך רפואה ותיקון יש להתיר, ראה שו”ת מהרי”א יו”ד סרצ”ט כשהוא לתועלת (ושם, שרק בדרך בזיון או נציון אסור). שערים מצויינים בהלכה לאאזמו”ר זצ”ל סק”צ סק”ד. שו”ת אג”מ חו”מ ח”ב סס”ו. מנח”י ח”א סל”ו סק”ד. חלקת יעקב חו”מ סל”א סק”ב, יבי”א ח”ב חו”מ סי”ב סק”א. וראה לקו”ש ח”כ ע’ 268 (לענין נקב באזניים עבור עגילים).

סכנה – ראה גם חלקת יעקב שם. ועוד כו”כ כנ”ל. וראה שו”ת משנ”ה ח”ד סקמ”ו.

לא ילבש – יסוד השאלה ע”פ שבת נ, ב. ובריטב”א שם שכל שאינו דרך קישוט מותר. ויל”ע בניתוח פלסטי אם נק’ דרך קישוט או לא. ותלוי בגדר לא ילבש, אי גוף הענין של מעשה קישוט הוא בגדר לא ילבש. ובסגנון אחר שהעיקר – התוצאה. וראה בשו”ת לבו”מ מהדו”ק יו”ד סי’ ק, בנוגע ללהעביר כתמים ע”י סמים, שאם דרך אנשים הוא, ואפי’ רק אצל גוים, מותר. [וראה באג”ק ח”ו ע’ רסח, שכמה גדרים באיסור לא ילבש, שבדבר שבגדר שמלת אשה ע”פ תורה ל”מ שום מנהג, משא”כ בדבר שבטבע או שבמנהג, כשנפרץ המנהג. ולפו”ר, הכוונה גם לבאר עפ”ז מש”כ בשו”ת הצ”צ יו”ד סצ”ג לחומרא. וראה בארוכה בשי’ הצ”צ באג”ק ח”א ע’ ג ואילך. ולהעיר שבאג”ק ח”ח ע’ קנה נוטה לחומרא גם בצביעת שערות. וראה הדרת פנים זקן ח”ב פ”ג הע’ 15, 24 – באורך].

ועוד טעם להיתרא, שלצערו הותר גם בדרך קישוט, עיי”ש בתוד”ה בשביל. וכ”ה במרדכי שם סשכ”ז.

וככל הדברים והאמת האלה, ראה בב”ח יו”ד סקפ”ב, ב’ גדרים באיסור זה, שמותר להינצל מצער, או כשלא נעשה לקישוט של נשים. (וידוע השקו”ט בשי’ הב”ח להתיר כשאינו מכוון להתדמות. וראה שו”ת יבי”א ח”ו יו”ד סי”ד. וש”נ).

אלא שבכהנ”ל עיקולי ופשורי טובא. (וראה גם הדרת פנים זקן הנ”ל). ומה”ט, ההיתר שבפנים באו”א – ראה ס”ח סקפ”ו. שו”ת לבו”מ הנ”ל. מנחת שלמה ח”ב ספ”ב סק”ז. וראה גם שבה”ל ח”ו סקצ”ח.

וראה הנסמן בהלכתא מאורייתא ח” סמ”ט. לבוש מלכות גיאת פ”ד סי”ב. אנציק’ הלכתית רפואית ערך נתוחים הע’ 42 ואילך. וראה בארוכה קובץ עטרת שלמה חו’ א.

 

 

From Halacha2Go Archives
#654

 


Add Comment

Your Email address will not be published