Can we take water from our Shabbos kettle, to warm a baby bottle in a paper Kli Shlishi?
The baby bottle is Milchig, the kettle is Pareve, and our kitchen sink and all our other kitchen utensils are Fleishig.
Answer:
You are allowed to put a baby bottle even in a Kli Sheni (assuming that the contents of the bottle consists only of liquid, or previously cooked solid food).
However, you must ensure that the bottle is not covered on top, i.e. it is without the lid, or even with a lid but the water is not covering the lid, because then it would be a problem of הטמנה, since it could add heat (or remove the chill) to the bottle.
As for Bosor B’cholov, if the kettle is not washed with Fleishig, or does not come in contact with Fleishig, then it is not a problem.
Sources:
ראה שו”ע סימן שיח סעיף יג ואדה”ז סעיף כג שמותר להעמיד קיתון של מים בתוך כלי שני.
ובאמת, יש להתיר לשפוך מהסאמאוואר גם על הבקבוק ואינו צריך אפילו כלי שני, ובהקדם בנוגע לעירוי מכלי ראשון לתוך מים צוננים, שבמג”א ס”ק לה משמע שפוסק כתוס’ שבת, שאסור לערות לתוך צוננים מועטים. אבל אדה”ז סעיף כ פוסק כתוס’ פסחים שמותר. ועיין גם בט”ז ס”ק יח שהכריע להקל. ועיין צ”צ על הש”ס שבת פ”ג מ”ה שטוב להחמיר.
ולכאורה בנדו”ד מקום להקל אפילו להמג”א, לפי שהעירוי בא על דופני הכלי ולא על הצוננים.
בנוגע הטמנה – אף שבשו״ע אדה״ז שם כג, שחמין נקראים דבר שאינו מוסיף הבל, כנ״ל – עיין אדה”ז מהדורא בתרא סימן רנ”ט ד”ה והנכון בחצי עיגול שם, בדין כוזא אפומא דקומקומא, עפ״ד הרשב״א, שבדבר שאינו מוסיף הבל לא התירו בצונן אלא להפיג החום, אבל לא במוליד חום, כלשונו שם: דהטמנה בדבר שאינו מוסיף לא התירו בצונן בכה״ג דמוליד החום אלא במשמר החום במיחם ע״ג מיחם או להפיג צינה בצונן שאינו מוליד חום כלל אבל לא במוליד חום אף דלא מיקרי מוסיף הבל ממש. ושם, לפנ״ז להדיא בד״ה וכן משמע ״וא״כ ה״ה לכלי שני״. (וראה שו״ת שבה״ל ב, או״ח מז. מנח״י ח, יז).
אבל בנדו״ז אין דינו כהטמנה בדבר המוסיף שיש להחמיר גם כשפי׳ מגולה אם רוב הדפנות טמונים בדבר המוסיף, ודינו כהטמנה בדבר שאינו מוסיף, ״דבכיסוי תליא מילתא״, ראה במהדו״ב שם. (וראה מאור השבת ב, ז הערה סו).
והנה, אף שכת״ש במוסגר, שלהפשיר אינו בגדר מוסיף הבל, משמע שמסקנת אדה״ז שגם להפשיר מיקרי דבר המוסיף. אלא שבעובדא דרבי, שהי׳ בכ״ש בלא״ה אינו דינו כדבר המוסיף. ומ״מ האיסור משום הולדת חום, שאיסורו מדין דבר שאינו מוסיף ובכיסוי תליא מילתא, ובעובדא דרבי לא הי׳ מכוסה. עייש״ה. וראה הערות וביאורים בשו״ע אדה״ז הלכות הטמנה הערה 153.
וראה שבת כהלכה פרקש פרק יא סעיף לא, ושם לט, ובהערות.
#2763