Is there a problem davening on raised bleachers?
Question:
Is there a problem davening on raised bleachers (for example in 770 when there are big crowds and sometimes bochurim are standing on narrow benches that are raised) because of the fact that it is elevated and the fact that it is dangerous and one might not be able to focus because he is afraid that he might fall?
Answer:
If they’re made in a solid way that there’s no fear of falling and there’s an area of 4×4 Amos (or the same overall size as 4×4, an area of about thirty-six square feet, even with different dimensions), one may daven there.
Also, if it is surrounded by at least 2 mechitzos which are each 10 tefachim high, there is room to permit to daven there. Preferably, there should be at least 3 mechitzos, as it is usually (two sides and back).
Likewise, if due to the set-up of the Shul and the large crowd it is a necessity to set things up this way, one may daven so, provided there is no fear of falling.
Sources:
ראה פרטי הדברים בשו״ע או״ח צ בתחילתו ובנו״כ. כדי לרבע – כה״ח שם יא. מחיצות – ערוה״ש שם ג. אבל בבא״ח ש״א יתרו ג – ג׳ מחיצות. ובכה״ח שם יג ע״פ ל׳ הרמב״ם תפלה ה, ז: מכל רוחותיו – ד׳ מחיצות או עכ״פ ג׳ וצוה״פ, אא״כ יש אונס. ובכה״ח שם יב שצ״ל מחיצות י״ט.
מחמת סדרי ביהכ״נ – ראה בפוסקים לענין שמש, פמ״ג בא״א ג. ועוד. וכן בש״ץ המשמיע לציבור. וכן בזקן וחולה. והטעם, שניכר שאינו משום גבהות – ראה מחה״ש א. והה״נ הכא שאי״ב משום גבהות. וי״ל שהוא כאומנין על זית ותאנה מחמת מלאכתם, ומשמע דבליכא ביעתותא סגי בביטול מלאכה להתיר, והה״נ בביטול סדרי הקהילה. ועוד, שהעיקר מחמת כוונה, וכאן אדרבה יותר נגרמת כוונה כך.
#29850