Is Mikvah in Keli (kiddie pool) worth anything?
Question:
I understand that it is better to use a mikvah which is mechubar l’karka. My question is: is there any point in toiveling in a keli (e.g. kiddie pool) that is not mechubar lkarka or is it just a waste of time? I want to know the answer regarding both Tevilas Ezra and Tosefes Tahara.
Answer:
Tevila must be בקרקע and not בכלי.
Nonetheless, there is some minimal merit to tevila בכלי for both Tevilas Ezra and Tosefes Tahara.
Sources:
נחלקו בזה בגמרא ברכות כב, ב. ובשו״ע אדה״ז פח, א ״בקרקע״ הוא במוסגר. (היינו שמסופק בדבר, וכבשו״ת שארית יהודה או״ח ו, שכל ספק העמיד במוסגר לחזור ולשנות. וראה גם שו״ת דברי נחמי׳ או״ח יט, ג. לקו״ש ט ע׳ 259. אבל בשעה״כ א, ב, פי׳ בדברי שארית יהודה שבכל דבר המחודש אצלו ולא קדמוהו בשו״ע הסגירם בחצע״ג. ועוד כמה אופנים יש לפרש בדברים המוסגרים). אבל ראה שם קנט, כג – אף שיש לחלק דהתם קאי לענין נט״י בברכה. וראה גם שם תרו, יא. וכן עיקר לדינא, וכדלקמן. וגם אם נפרש שהמוסגר הוא משום ספק – הרי למעשה כך דעתו נוטה, והעיקר – שאח״כ חזר והכריע.
וראה שו״ת דברי יששכר ה, שר״ל שכיון שדרבנן היא הולכים אחר המיקל. וכבר קדמו במקו״ח להחו״י פח ד״ה ומ׳ סאה. וכ״כ בנחל אשכול על האשכול הל׳ תפלה וק״ש א, הב״ד בדע״ת פח ד״ה ועי׳ נח״א. וכ״כ בגולות עליות מקואות ח, א. שו״ת כוכבי יצחק ג, נה ד״ה ועוד יש לדייק. (אבל מה שהביא מדברי חמודות על הרא״ש ברכות ג, כא לא ראיתי רמז שם שהכריע בזה). וראה גם בפת״ש או״ח פח בשם זקינו הר״ח ברודא בספרו תורה אור ודרך חיים, והיא לו נדפסה שם בסוה״ס, בחלק הנקרא שו״ת מחידושי נר מצוה (מג, ב) דמהני מדין ט״ק, במקום דמהני ט״ק.
וכבר העירו שגם הראב״ד ברכות ו, ה ל״כ להדיא לפסול בכלים. אלא שלמעשה אין לנו לזוז מדברי כל האחרונים שנקטו לדינא דלא מהני. וראה גם שו״ת בית אבי דהיו״ד רכה שאף שכתב לצדד לקולא לדינא כתב שאין לזוז מדברי המג״א תרו, ט. וראה בשו״ת מנח״י ג, סד שמ״מ אפשר להקל בכלי שקבעו ולבסוף חקקו. וכ״כ בשו״ת חלקת יעקב ג, ס.
ולהסברא לדמות טבילה לתוספת טהרה לטבי״ע – ראה גם שו״ת תורה לשמה שעה – הה״נ כשטובל לטהרה יתירה (אבל ראה חלקת יעקב שם).
ודבר מחודש ראיתי בערוה״ש יו״ד רא, ריז שגם למ״ד להתיר בכלים היינו רק בצונן ולא בחמין.
#23362