Can one Toivel Keilim while undressed?

 

Question:

I’ve seen many people bring dishes to the mikvah to toivel, after they first go to the mikvah. Is it a problem to toivel keilim while undressed? And if it’s ok, what about a Bracha? Or maybe only for dishes we wouldn’t need to make a Bracha for?

 

Answer:

Besides the fact that many men’s mikvaos are not suitable for immersing Keilim, if it is a Keli which requires a Bracha, one may not Tovel it while being undressed.

If the Mikva is in fact kosher for immersing Keilim, the Bracha should be made out of the Mikva and one should immediately walk to the Mikva and immerse the keli(m).

Because of safety issues, many mikvaos have rules against immersing Keilim in the Mikva used for men (or women) and they must be adhered to. Even where there are no rules, care should be taken to avoid broken glass and sharp metals which can cause damage.

 

Sources:

א. בתרומות פ”א מ”ו: “ערום לא יתרום ואם תרם תרומתו תרומה”, ובירושלמי שם ה”ד שאינו משום שאינו יכול לתרום מן המובחר אלא מפני הברכה. וראה שבת כג ע”א. וכ”ה בשו”ע יו”ד סי’ א ס”י שערום לא ישחוט מפני שאינו יכול לברך (שמטעם זה כתב בעולת יצחק שם שאסור לשחוט בלי חגורה כשלבו רואה את הערוה או בגילוי ראש). ושם סי’ שכח ס”א שאסור לאיש להפריש חלתו ערום מפני שא”א לו לברך כשהוא ערום. אבל כשאין חיוב ברכה – ערום יכול לטבול כלים. וכ”ה בדמאי פ”א מ”ד: “ומפרישים אותו ערום”.

ב. והנה בדין חדר המקוה, אם הוא בחדר אחד עם המרחץ אסור לברך שם כדין חדר הפנימי בשוע”ר סי’ פד. אבל כשהוא בחדר בפני עצמו, ראה בשו”ת אבני ישפה ח”א סי”ב שיכול לברך שם אם אינו נפיש זוהמא כמו במרחץ אע”פ שהולכים שם ערומים, עיי”ש שהאריך. וברוב המקוואות אינו כן.

ג. שברי זכוכית וכה”ג הוי בור ברשות הרבים. ומאבות נזקים במקוואות וחמירא סכנתא. וצריך כל אדם שלא יבא תקלה על ידו – עיין שו”ע חו”מ סי’ תטו.

 

 

#19596