How to correct yourself when saying Hashem’s name in middle of Shemoneh Esrei?
Question:
When one says Hashem’s name by mistake during Tehillim or davening (specifically by Shemoneh Esrei), does one say ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד right then or after they’ve finished (the kapital, or after שמו”ע)?
Answer:
During Tehillim – it should be said straight away.
During Pesukei Dezimra, Birchas Krias Shema and Krias Shema – It should be said straight away.
During Shemone Esrei – if you just said ברוך אתה ה׳, you should finish off למדני חוקיך. However, if you already finished the Bracha, or you said otherwise Hashem’s name without the words ברוך אתה, you should say ברוך שם after Shemone Esrei.
Sources:
ראה מאמר מרדכי סי’ סו סק”ב. וכן עולה לדעת רבינו בשולחנו שם ס”ד שפסק כהמג”א. ובקובץ בית אהרן וישראל גליון קעד ע’ סב ואילך האריך בדבר עיי”ש.
למדני חוקיך – ריטב״א תענית ג, ב. ודבריו הובאו בכמה פוסקים. ובקצוה״ש כא בבדה״ש ב העיר שלא נזכר מזה בשו״ע אדה״ז. ונשאר בצ״ע. אבל שם מז בבדה״ש ז הב״ד לדינא. וכ״ה אח״כ בלוח כולל חב״ד שלו יום א׳ דפסח. (וכן גם בליל א׳ דחוהמ״ס לגבי הזכרת יעו״י בשכח יעו״י וכבר אמר בא״י ונזכר קודם חתימת הברכה, וכדעת השע״ת תכב, ג ובמשנ״ב שם ה, אף שטעם הריטב״א רק משום ברכה לבטלה, והרי יכול לאומרו קודם מודים. וראה מזה בקצוה״ש מז שם. וצ״ע שלא נז׳ בלוח בז׳ מרחשון, בשכח שאלת גשמים ונזכר אחרי שאמר בא״י בחתימת ברכת ש״ת. וראה מזה בהתקשרות גל׳ תת).
#19376