Unusual Large Spaces Between Words in Tefillin

 

Question:

Just had my Tefillin checked by the Sofer who mentioned there were unusual larger spaces in some of the words. But he said they are kosher. But the question is if they are “mehudar״ for a chosid? Wanted to ask your opinion. See attached pic.

 

Answer:

Yes, they are.

 

Sources:

בשו״ת חת״ס יו״ד רסד, ושם ערה – וכ״פ בשבה״ל ו, קנח – החמיר לכתחילה שלא ליתן ריוח שלש אותיות בין תיבה לתיבה, לחוש להדעות שבג׳ אותיות הוא שיעור פרשה. ולמעשה לא ראינו מאן דחייש לה. ובשו״ת הרדב״ז ד, א׳קנג, והביאו להלכה במג״א לב, לג, שאין לחוש לזה. וכ״פ אדה״ז בשו״ע שם לז.

וגם בשבה״ל כתב שכשאא״פ לתקן מותר לקרוא בספר זה בברכה גם כשיש ס״ת אחר.

ונראה, שריוח ג׳ אותיות הוא שיעור פרשה רק להקל ולא להחמיר.

ובפרשיות שלפנינו בפרט, הרי נראה שכך צורת הכתב שלו, וניכר שאינו משום פרשה, ראה גם כנה״ג הנדפס בגליון השו״ע יו״ד רסי׳ ערה, ובתר דידי׳ אזלינן. ובפרט שבפרשיות האחרות בתפלין אלו לא עשה כן בתור פרשה – ראה נוב״י תנינא יו״ד קע.  וראה גם כסא רחמים עמ״ס סופרים א – יז, ב. גדולי הקודש רעג, ד. שפ״א יו״ד סוסי׳ ערה.

ומנהג הסופרים שלא חשו לזה בעשרת בני המן, וכנראה מה״ט.

וכש״כ כשהוא רק ג׳ אותיות, שאפי׳ בט״א קטנות יש המכשירים לכתחילה מטעם הנ״ל – קסה״ס טו בשלכה״ס ב. שו״ת סת״ם סב.

וחזי לאצטרופי שי״א שריוח פרשה שלא במקום פרשה אינו פוסל – ראה ב״ח יו״ד ערה. תפארת צבי יו״ד עב.

ובנדו״ז שאם נחמיר יבוא לידי גניזה, ודאי אין מקום להידור. וגם אין מקום לתקן בס״ת, דמיחזי כמנומר – ראה פרי האדמה לרמב״ם ס״ת ח, ג – א, ד.

 

 

#18895