Kavana of poseiach es yadecha” in Ashrei and of the ד of Echad in Shema

 

Question:

In Ashrei by the passuk “poseiach es yadecha” where I must have kavanah? Am I allowed to think the meaning right after I finish saying the passuk, because it’s hard for me otherwise.

How about the ד of Echad of Shema?

 

Answer:

Kavanah should always be before or during the recital.

One should have in mind the meaning of the דלת of אחד after reciting it.

 

Sources:

נחלקו בכלל אם כוונה צ״ל בעת האמירה או לפניו. וראה א״ר או״ח ס״ה בשם רבינו בחיי לענין כוונת השמות שצ״ל לפני האמירה דייקא. ויתכן שכוונת השמות אינה בגדר כוונה כ״א מדין ליראה את השם.

ולהעיר מאגרת הרמב״ן לחשוב כל דיבור קודם שמוציא בפיו. ויל״ד. אבל לאחרי האמירה אין הכונה מועלת. וכ״ה בפשטות שצ׳ לחזור ולומר פסוק ראשון דק״ש, או פותח את ידיך אם אמרו ללא כוונה, ואת״ל שכוונתו אחרי האמירה מועילה, מדוע צריך לחזור ולאומרו. ודוחק לומר דמיירי בהתחיל כבר פסוק שלאחריו. אבל ראה אשי ישראל פי״א הע׳ יח. תשוה״נ ח״ד סכ״ח. וכן משמע קצת בגמ׳ ברכות לד דאי לא כוון דעתיה מעיקרא – מחינן ליה במרזפתא דנפחא עד דמכוין דעתיה. ויל״ד. ולכאו׳ כ״כ בשו״ע אדה״ז סס״א ס״ז: “יאריך במחשבתו להמליכו וכו’ בטרם שיתחיל ברוך שם”. [וראה כנסת יעקב סופר ע׳ יד בארוכה. ושו״מ בס׳ ויוסף עוד דוד (לוי) וארא ז, שהוכיח משעה״כ דרושי הלילה דרוש ח, שכתב בזה״ל: וז”ס אות מ’ סתומה של לעולם וכו׳ ולכן צריך שתזהר שלא תכוין בענין זו המם סתומה עד שתשלי’ הכוונה האחרת וכו׳ ואח”כ תכוין במם סתומה אחר שגמרת לומר ב’ תיבות לעולם ועד וכו׳ ואם תכוין באות מ’ סתומה קודם שתאמר מלת ועד תמצא שישארו וכו׳]. וראה א״א מבוטאטש סא, ו. וראה גם במג”א הל’ נשיאת כפיים (סי’ קכ”ח סקע”ג). ואולי ק״ש שאני – ראה כעי׳״ז הליכות שלמה תפלה פ״א ס״ד. או דשאני כוונת דלת דאחד מגוף הכוונה דק״ש.

ולהעיר ממשנ״ב סי׳ קא סק״ד בשם חיי״א, דמ׳ שאי״מ הכוונה אחרי גמר האמירה. וראה חיי״א כא יא. ואולי שאני התם שכבר אמר התחלת הברכה.

וראה מאירי מגילה כה. שפי׳ הגמ׳ שחוזר ואומרו.

וראה גם ויגד יעקב עבודה שבלב מח. מנחת שלמה ב יד. ארץ צבי ח״א סכ״ב. עיונים בהלכה או״ח ס״א.

 

 

#616