How should I put righty Tefillin on a lefty?

 

There are four options:

1. Put on the Tefilin Shel Yad backwards, so that the (usual) back of the box is facing down, and the Kesher will be on the inside (opposite the heart).

2. A less desirable option is to put it on the regular way, and the Kesher would be facing outside, and you would wrap the straps inwards.

3. A third option is, if possible, to manually remove the retzuah completely and put it in through the other side of the box. This should only be done if the yud of the tefillin is touching the bayis and facing the heart.

4. Alternatively, you can slide it to the other side and then twist the strap, so that you will wrap facing outwards (this should be done only as a last resort and only with straps that are black on both sides).

 

Sources:

ראה שו”ע אדה”ז סימן כז, דלגבי מקום היו”ד של הקשר כתב “מנהג יפה ונכון” ולגבי מקום המעברתא כתב רק “מנהג נכון”. (אבל בשו״ע שם ס״ב וס״ג כתב בשניהם מנהג נכון. וכבר העיר בזה בביהגר״א שם, והובא במשנ״ב שם סק״ז). ולכן אופן הראשון עדיף. וכ״כ למעשה במשנ״ב סכ״ז ס״ג בבה״ל ד״ה המנהג. ועיי״ש שכ״כ בשו״ת שבו״י ובארצה״ח.

ובנוגע אופן הרביעי כתבנו שיותר טוב כשהוא שחור מב’ צדדים, בגלל היפוך הרצועה – שוע”ר סעיף יט. אלא שיש שחששו שג״ז בכלל נתהפכה, שהרי דעת הרמב״ם ששחורות מב׳ הצדדים (כן פירשו בדעתו ג, יד), ועכ״ז כתב (שם יט) ליזהר שלעולם יזהר להיות פני הרצועה למעלה. ולכאורה פני הרצועה היינו צד השער דוקא, ולשונו לעולם בא להורות, שצד השער צ״ל תמיד למעלה, אף ששחורות מב׳ הצדדים. וראה רדב״ז שם. והנה, בפמ״ג לג בא״א שם ז, בהשחירן שלא לשמה דמהני שיחזור וישחיר בצד פנים, ושההשחרה מצד השער רק למצוה מן המובחר. וכבפמ״ג סתמו כמה אחרונים, שו״ת תשובה מאהבה ב, רכא. ארחות חיים ספינקא לג, ט. דרה״ח יח, ג. ועוד. וראה במשנ״ב לג בבה״ל ג ד״ה מבחוץ שמפרש כן גם ברמב״ם. אלא שכתב להחמיר דלא כפמ״ג. ומצינו בכמה ראשונים שמשמע מדבריהם שצריך להשחיר דוקא מצד השער. ובשו״ת זרע אמת ג, ג שלכן התענה רב הונא בנתהפכה לו, אף שהיו שחורות מב׳ הצדדים, מחמת שצד הבשר הי׳ על בשרו. וראה עד״ז שו״ת יכין ובועז קנ. מלאכת שמים כ, ה בבינה. וראה בארוכה קדושת דוד לרנר סוגיא דתפלין ג בארוכה. ביאורי סוגיות הוניגסברג מנחות מה אות ב ואילך. תוספי יריעות הסופר יד. כן להעיר מתפארת ארי׳ (באני׳ דיונה) לג, ג ד״ה וראיתי, שאין להניח בצד התחתון לכתחילה משום זה קלי ואנוהו שמלאה נימין. אבל בזמננו עשוי בצורה חלקה, וליכא חששא. ובכל אופן, הכא בדאא״פ קיימינן. ובמשנ״ב לג, כד משמע שלמעשה נקט שאפשר לברך בחזר והשחירן לשמה מבפנים, כשאין לו רצועות אחרות, למרות ששם כ משמע שההשחרה לצד חוץ היא מהלמ״מ. וראה משנה הלכה לשם. תוספי יריעות הסופר שם. ובנדו״ד ששחורות מב׳ הצדדים, ושניהם לשמה (ואכ״מ בזה), יצא לכל הדעות, וליכא חשש ברכה לבטלה, שגם במקום היקף הקשר, לפמ״ג מעכב רק שבצד החיצון יהא שחור, ולבה״ל מעכב רק שצד החלק יהא שחור ואצ״ל שיהא לצד חוץ.

וראה בזה בנתיבים בשדה השליחות ח״א ע׳ מד-ה ובהערות שם.

 

 

#13077