Are these cookies Fleishigs?

 

Question:

I baked cookies together in the oven with chicken, both pans were uncovered. Are the cookies considered Fleishig?  I know I can’t eat it with a Milchig meal, but wondering if I’m considered Fleishig after eating the cookies?

 

Answer:

The cookies are considered Fleishig and one should not eat them with Milchig. One must rinse their mouth and hands after eating the cookies prior to eating Milchig. Ideally one should wait 6 hours after eating them before eating Milchig.

 

See also:

Do I need to wait six hours after eating potatoes that were cooked in the same oven as chicken before eating Milchigs?

 

Sources:

ע”פ שו”ע יו”ד צב, ח. צג, א. קח, א בדיני זיעה. ובפוסקי זמנינו שדנו בתנורי זמנינו – ראה שו״ת חלקת יעקב יו״ד סכ״ג סק״ג. שו״ת אג״מ יו״ד ח״א ס״מ. שו״ת מנח״י ח״ה ס״כ. מנח״ש תנינא סנ״א. וראה בבינת צבי (שוב) ס”ט שדן בזה בארוכה ע”ש. וראה באריכות אצלנו בהלכה יומית אות תרכב.

והאריכו כו״כ מפוסקי זמנינו לענין המתנת שש שעות בכגון דא. ויש לצרף צדדי קולא בכללות הענין דזיעה בתנורים, ראה הלכה יומית שם, וממילא ספק גדול אם נעשה בשרי מתחילתו. ובפרט דשייך טעימת קפילא שאי״ב זיעה – ראה יד״י פט פיה״א ה. וראה בארוך מש״ך, הובא בהגהות רעק״א לש״ך צו, ה.

ולכאורה לא גרע מד׳ הש״ך פט, יט, בכלי מלוכלך כשאין ששים. (אמנם בש״ך כתב רק בנגע לקדרה שלא הודחה יפה. ונתחבטו בטעם ההיתר, מחמת שבאמת שיש ששים, או שאין טעם בשר, או שתבשיל של בשר ממנהגא לחוד משא״כ בדבר מועט. ויש שפירשו מחמת שאין כוונה לערב. וכ״מ ביד״י שם. וראה שו״ת דברי יואל א, מה, ג – בכמה אנפי. וכבר העירו (ראה אורח מישור פט, ה. זר זהב שם. ערך שי שם ג. בית דוד דלקמן. יד״י שם, אלא שדחה) שמצינו דוגמתו בתשובת מהר״ם שהביא בהגש״ד עו, א שהוכיח מדין טש התנור באלי׳ שמותר לאכול חלב וגבינה אחריו, אף שבתשובה דן בנתבשל בקדרה שהודח יפה יפה. איברא, שבש״ך דייק בלשונו שלא הודחה יפה, ומשמע דהדחה פורתא בעינן. וראה בית דוד ביסטריץ א, יג, א ואילך, דקאי בנתקנח ולא נתקנח היטב. ועוד כתב שיש קצת ממשות של איסור. אבל בהרבה לא אהני. וסברת היד״י להתיר מחמת שאינו בכוונה – היינו שאפי׳ בקצת צ״ל שלא בכוונה. וראה בשו״ת ברכות שמים יו״ד כב שנהגו בכל תפוצות ישראל להחמיר.

אלא שבלא״ה איכא הסברא כנ״ל שהרי כבר טעמו ולא הרגיש בטעם בשר אף שלא נתכוון לטעום – ראה שו״ת דברי משה מה בנדו״ד. ובכל אופן נדו״ד גרע בצד מה מחמת שזיעה כגוף האיסור והו״ל כבישל שניהם להדיא בקדרה אחת. ונחלקו המורים).

וכבר העירו משו״ת רדב״ז א, רי, הובא בערך השולחן צה, יא, וגם מפרי האדמה ב, יד, הובא בא״א אופנהיים או״ח קעג ובדרכ״ת פט, לט. וברב פעלים ג או״ח יג התיר בנדון דידי׳ (אבל שם מיירי שאין הזיעה נבלעת ישר לתוך הפרווה משא”כ בבליעה ישירה). וראה ריבוי תשובות בנדון הלכתא מאורייתא ע׳ א׳שנט. וראה הנסמן באך טוב לישראל ג טז. ועוד.

 

 

#6169